Scheurijzer

Na anderhalf uur rijden en de Franse grens in La Junquera reeds voorbij besloot hij een stop te maken. “Aire La Catalane 2 km.” gaf een bord langs de autosnelweg aan.
Bij het verlaten van de autostrade parkeerde hij zijn vehikel voor de grote winkel die dit pompstation rijk was. Ver genoeg van de benzinepompen om een sigaret te kunnen opsteken, wat hij ook deed na het afnemen van zijn helm. Het dashboarduurwerkje gaf 23u30 aan.

“En wat als ik nu eens doorrijd naar België?” mijmerde hij. Hij bekeek zijn voertuig en werd zowaar enthousiast bij dit idee. Ervan houden deed hij niet. Een hoop cilinders en metaal waren niet om van te houden. Sommigen beweerden dat ze vrouw en kinderen zouden verlaten voor een dergelijk vervoermiddel. Idioten. Rijden met het ding deed hij des te meer. “Daarvoor dient het tenslotte.”

Hij mikte zijn sigaret weg en besliste: “Als ik de autosnelweg oprijdt en het voelt goed rijd ik de resterende kilometers naar België in één ruk deze nacht, voelt het niet goed keer ik terug.

In zijn helm suisde de wind zachtjes en het rauwe geluid van de 190 paardekrachten sterke machine onder zijn kont voelden zo goed aan dat hij bij het zien van de lege drievaksautosnelweg alle registers opentrok.
2de versnelling, 12000 revoluties per minuut, 160km per uur, opschakelen naar derde, 210, opschakelen naar vierde 240, vijfde 280, zesde 310. De kracht van dit beest liet de adrenaline door zijn hersenen pompen. Doodstil voorovergebogen, kijkend door de kleine koepel dacht hij aan zijn kinderen, zijn vrouw. Hij schreeuwde. In zijn helm klonk een schreeuw van geluk, opwinding. De wind en het gehuil van de machine vervolledigden deze symfonie.
“Ik leef en ben gelukkig” dacht hij, terwijl hij 86,1 meter per seconde aflegde. Hij liet de machine vertragen naar een niet naar zelfmoord neigende snelheid. reisde de ganse nacht door en genoot.

Was getekend

12 Reacties to “Scheurijzer”

  1. tijdtussendoor Says:

    Niets heerlijker dan het gevoel van totale vrijheid…

  2. FrankiePebbles Says:

    “kijkend door de kleine koepel dacht hij aan zijn kinderen, zijn vrouw,”… die hem zojuist luid wenend bij de politie als vermist hadden opgegeven.

  3. Annemiek Says:

    Ook wij hebben een motor, om precies te zijn een oud- politiemotor, BMW.
    Samen met mijn lief heb ik heel wat kilometerjes afgelegd, maar door mijn beperkingen kan ik nog wel op de motor komen, maar er niet meer af 😦 of we zouden een tillift mee moeten nemen.
    Dat zijn de minder leuke dingen helaas.
    Gelukkig blijft er nog genoeg leuks over om samen te doen.

  4. zeezicht Says:

    ‘dacht hij aan zijn vrouw en kinderen’…
    die hem daar opgebaard zagen liggen.

  5. FrankiePebbles Says:

    Major Tom dat hij d´r is.

  6. Deftige Dame Marie Says:

    Heeft hij door de kleine koepel de politie niet gezien? De politie heeft hem blijkbaar niet gezien want te voet zou hij die nacht niet meer tot de Belgische grens geraakt zijn.

  7. vandepotgerukte Says:

    @Tijdtussendoor,
    Klopt.

    @FrankiePebbles,
    Ik ken hem en zijn vrouw goed. Zij geeft hem nog niet zo snel als vermist op. toen hij om 7uur ’s ochtends in luxemburg aankwam heeft hij haar getelefoneerd.

    @Annemiek,
    Biedt een lagere motor mischien een oplossing?

    @Zeezicht,
    Ik denk mocht hem aan 300km per uur iets overkomen dat er niet veel op te baren valt.

    @Deftige Dame Marie,
    Hij heeft het gedurende vijf van de 1500 af te leggen kilometers gedaan. Dus het risico op gepakt te worden was klein.

    Was getekend

  8. urbain alpain Says:

    Samen met zijn vrouw op de tandem had ook gekund. Maar ja, ’t beperkt natuurlijk een stuk de vrijheid met je pedalerend wijf achterop.

  9. FrankiePebbles Says:

    @ Urbain Alpain

    Hij moet het pedalerend wijf ook voorop laten zitten. Dan is iedereen van het gelazer af: zij is te druk met sturen om te zeuren en hij heeft alle gelegenheid om zonder brokkenmaken achterom te kijken naar mooie vrouwen.

  10. micheleeuw Says:

    Zo eens voluit gaan is zalig ! Hij is een goed rijder dat hij het maar voor eventjes gedaan heeft.

  11. vandepotgerukte Says:

    @Urbain Alpain,
    Een schaterlach was mijn reactie bij het lezen van uw reactie.

    @FrankiePebbles,
    Hij zal het bij motorrijden houden denk ik. het is nogal ver paedaleren.

    @Micheleeuw,
    Ik zal het complement doorgeven.

    Was getekend

  12. zapnimf Says:

    Ik ben die seut die denkt : terugkeren jochie.

Geef een reactie

