Matanza do cerdo, Fiesta Gallega

Onder de olijfboom was de schaduw als een cocon. Hij voelde zich onzichtbaar. Het gras voelde koel en vochtig aan. Van waar hij zat glooide het terrein tot aan de esplanade die dienst deed als feestterrein, speelplaats. Een groot vierkant stuk land. Ommuurd met grove, zware stenen die hier en daar tekenen vertoonden dat ook de tand des tijds hier zich laten gelden had. Drie lange rijen tafels waren opgesteld. Doedelzak muziek weerklonk.

Het varken dat vastgebonden stond aan de enige pijnboom die het plein rijk was knorde zachtjes en zocht tevergeefs naar iets eetbaars. De zanderige grond bood hem niets. Aan een grote tafel stonden een aantal knoestige boeren messen te slijpen, terwijl de wijn rijkelijk vloeide. Kinderen liepen achter ballen aan. Vrouwen rakeleden hopen houtskool tot ze een groot vierkant van twee meter bij een hadden. Twintig cm hoog.
Een ladder en touw lagen gebruiksklaar.

Meer mensen stroomden toe.

Het varken besefte niet dat binnen een paar uur zijn lijf verdeeld zou zijn over de magen der genodigden.

Was getekend

6 Reacties to “Matanza do cerdo, Fiesta Gallega”

  1. sneeuwkoningin Says:

    Oh my…dit zou zo een stuk kunnen zijn om vegetarisme te promoten,vandepotgerukte!Het zou al werken bij mij,kijk,ik heb vis uitgehaald…ik stel voor dat je soortgelijk stukje schrijft over de zalm die deze middag mijn bord zal sieren…

  2. FrankiePebbles Says:

    Hartverscheurend weer, dit. En zo achteloos, laconiekjes verteld ergens, dat maakt het nog indringender. Varkens zijn ook mensen.

  3. FrankiePebbles Says:

    Dat laatste zinnetje slaat natuurlijk weer nergens op. Maar ik bedoel dat het intelligente en gevoelige en ook lieve dieren zijn. Huisdieren voor sommigen.

  4. lia Says:

    die voelde ik al aankomen in het begin van dit logje … maar meesterlijk geschrven weer en ik zou je willen vraag waar in hemelsnaam woon jij!?

    {-♥-}

  5. lia Says:

    Tenerife?!

    {-♥-}

  6. micheleeuw Says:

    Ik zou er niet kunnen van eten ! Ik wil niet weten dat het lekkere vlees ik verober dieren zijn geweest. Zo zit ik in elkaar. Stom, ik weet het …

Geef een reactie

