Doosjes

Terwijl ik naar het rek, gevuld met tubes tandpasta, kijk, mis ik iets. Geen flauw idee wat, maar er ontbreekt iets. IK pijnig mijn hersenenen.
Het moet zijn dat dit pijnigen nogal wat tijd in beslag nam want een verontruste winkeljuffrouw kwam nader en vroeg mij of ze kon helpen. Dat kon ze.
“Er ontbreekt iets aan dit rek.”
Ze glimlachte waarbij ik een rij witte tanden zag schitterden als de ochtendzon op mijn berg.
“Het doosje.” hielp ze mij bij het oplossen van het raadsel.
“Onze winkelketen heeft geopteerd om de tubes los te verkopen, zonder doosje. Enerzijds om de prijs te drukken, anderzijds met het excuse dat het mielieuvriendelijker is, dat is trendy, die mieliuebezorgdeheid.” Dat laatste had ze bijna fluisterend gezegd. “De directeur ligt niet wakker van het milieu, maar zoiets slaat altijd aan.”
Behalve spectaculaire witte tanden bleek deze deerne ook nog over een goed stel hersenen te beschikken.
“Dank U om dit vraagstuk voor mij op te lossen.”
Ze etaleerde nogmaals haar tanden door middel van een glimlach. “Geen dank.”
Ze verwijderde zich lichtjes heupwiegend. Ze had leuke heupen.

Geen doosje dus. Goed idee. Of niet! Schrok ik plots. Wat moeten al die arme zielen die in de doosjesfabriek werkzaam zijn nu doen? En het bedrijf dat de inkt levert om de doosjes te bedrukken? En de drukker.
Ik zag huilende moeders met aan hun rokken hongerige kindjes, bedrukte drukkers die hun eega meedeelden dat er deze week geen vlees mocht aangekocht worden, ten hoogste een paar sprotjes op vrijdag.

De crisis slaat op de meest onverwachte momenten toe.

Was getekend

Tags:

11 Reacties to “Doosjes”

  1. FrankiePebbles Says:

    Ik ben de eerste die reageert dus ik mag hem inkoppen: als er ergens altijd vraag naar zal blijven is het wel naar doosjes, heer Van de Pot.

  2. de zeggenschap Says:

    Er zij crisis. Dus weg met die glibbertroep die smaakt en geurt naar oude, koude kauwgom. Terug naar het bleekwater, het klipzout en …. de white spirit…

  3. zeezicht Says:

    Tandpasta in doosjes? Lang geleden dat ik zoiets nog gezien heb.

  4. lia Says:

    ik kan me de tijd niet heugen meer zolang dat geleden is dat hier de tubes in dozen in de winkel stonden daar zal ik mijn moeders databank op moeten raadplegen denk ik …

    {-♥-}

  5. de Gentse Zwijger Says:

    Mij blijven in deze post vooral de parelwitte tanden en de heupwiegende winkeljuffrouw bij.
    Het verhaal van een ochtenderectie?
    Was het daarom dat je zolang naar die afwezige doosjes bleef kijken?
    En is die tandpasta niet gewoon een metafoor voor …?

    Was getekend,
    Dr. Freud

  6. sneeuwkoningin Says:

    geen doosjes meer voor de tandpasta en geen gloeilampen meer in de verkeerslichten…gedver zeg,de wereld gaat om zeep!

  7. vandepotgerukte Says:

    @Frankie,
    Toch heeft de tandpastadoosjesfabriek een opdoiffer gekregen alhier.

    @De zeggenschap,
    Ik hou het bij tandpasta.

    @Zeezicht en Lia
    Een tube Colgate zit toch nog altijd in een langwerpig doosje. Zelfs heden ten dage.

    @Gentse zwijger,
    Met open mond heb ik uw prachtige analyse gelezen. Dank.

    @Sneeuwkoningin,
    Ach hij is al lang om zeep.

    Was getekend

  8. micheleeuw Says:

    Knap opgemerkt en weeral mooi geschreven.

  9. Emma Says:

    Psies. Zo gaat dat. Een sneeuwbal wordt een sneeuwpop. O nee, een lawine.

  10. lia Says:

    hier niet echt niet! in Nederland bedoel ik dan iig niet in de winkels waar ik mn tandpasta koop .. {-♥-}

  11. Margo Says:

    De ene zijn verlies van werk is de ander zijn zogezegde milieubezorgdheid.

Geef een reactie

