Vrij!

Als schrijver schrijf je de ganse dag. Alles wat je ziet hoort is goed genoeg om in boekvorm te gieten. “Wat een pretentieuze zak” denkt U. “Scrhijver? Mijn kloten ja.”

Daar ben ik voor mezelf sinds kort achtergekomen. “Ik ben een schrijver.” Die gedachte kwam er toen ik besefte dat deze nering zowat de helft van mijn dagen inneemt. Twaalf uur per dag dus. En als je iets twaalf uur per dag doet, je afrukken bijvoorbeeld, ik zeg maar iets, dan ben je een rukker. Als je twaalf uren per dag kasten ineentimmert, ben je een timmerman.

Nu moet je natuurlijk wel goed zijn in je vak. Alhoewel. Bij het kasten timmeren is het vrij simpel om de gebreken of de kwaliteit van je zelfineengetimmerde kast te ontwaren. Bij schrijven is gans het kasten timmeren een ander paar mouwen.

Reve zei ooit over Claus dat hij kitsch schreef, slechte kitsch. Die oordeelde dat Claus’ zijn kasten maar wankele, wiebelende, uitelkaar vallende meubelen waren. Anderen vonden dat weer niet. Claus is reeds een jaar gaan uitvogelen of God en de Duivel bestaan.

Daarom ben ik een schrijver. Met overgave, passie stort ik mij op het papier. En het maakt mij geen reet meer uit wat men er van denkt.

Was getekend

Tags:

15 Reacties to “Vrij!”

  1. Annemiek Says:

    Als je wilt kunnen leven van je schrijfsels is dat nog niet zo eenvoudig lijkt me, ook al ben je schrijver in hart en nieren.

  2. georgina Says:

    Ik wou dat ik ook een schrijver was maar heb daarvoor niet genoeg talent, discipline en zelfvertrouwen. Respect aan alle schrijvers!

  3. tijdtussendoor Says:

    Ik vind dat goed gesproken!

  4. Emma Says:

    Reve had over iedereen wat te zeggen.
    Als je 12 uur per dag een pen vasthoudt (of een toetsenbord bepotelt) dan kun je inderdaad maar beter zorgen dat je er trots op bent. Good for you!

  5. FrankiePebbles Says:

    Er zijn ook zoveel reten waar een mens rekening mee moet houden. Wat nou moet? Me reet. Ik heb al genoeg te stellen met me eigen achterwerk. En ik mag aannemen dat die vlieger ook voor u opgaat.

    Voor wat betreft uw schrijven kan ik alleen maar zeggen: doet u toch vooral door, Van de Pot. Eén kantpunt van tekening: af en toe sluipt er wel eens een spelfout tussendoor. Een corrector is wat dat betreft geen overbodige luxe indien u uwe schrijfselen ter vermeerdering aanbiedt. Maar wellicht zijn de spelfoutjes gewoon haast uwerzijds en hoeft u dit met enige oplettendheid in ’t geheel niet uit te besteden!

  6. vandepotgerukte Says:

    @Annemiek,
    Leven kan ik er niet van, maar ik moet wel.

    @Georgina,
    Ik ben de grootste twijfelaar ter wereld, en zal lang de enige niet zijn.

    @Emma,
    Echt tevreden ben je natuurlijk nooit, maar er zitten dingen tussen die te pruimen zijn. Thanks.

    @Frankie Pebbles,
    Dat komt omdat ik soms nogal een luie zak ben. Ik kan U alleen maar gelijk geven.

    Was getekend

  7. Emma Says:

    Nou ik had het niet eens over het resultaat, dat is weer een andere factor 😉 Ik bedoelde het bepotelen pur sang.

  8. de zeggenschap Says:

    Denken dat men kan leven van uiteengerukte kasten en constant bepoteld worden door bergen toiletpapier, vind ik ook wel iets hebben…

  9. Anne Says:

    Zolang je niet in sms taal schrijft, vind ik het allemaal best 🙂

  10. Lotte Says:

    To hell met de maatschappij hé vandepot?!!

  11. Adelheid Says:

    Ha! Voilà!

  12. vandepotgerukte Says:

    @Emma,
    Een goede bepotelaar heeft ook graag resultaat.

    @De zeggenschap,
    Gelukkig denk ik dat niet. Ik doe het reeds een aantal jaar.

    @Anne,
    Maak je geen zorgen, die beheers ik niet.

    @Lotte,
    Neen!! Over wat moet een mens dan schrijven?

    @Adelheid,
    C’est ça!

    Was getekend

  13. lia Says:

    dan ben je een schrijver! vind dat vergelijk met die rukker erg hilarisch overigens! 😀

    {-♥-}

  14. micheleeuw Says:

    Een schrijver ben je, zoveel is duidelijk ! Ik vind je een goeie. Ik vermoed dat heel veel mensen denken zoals ik.

  15. vandepotgerukte Says:

    @Lia,
    Ja dat kwam bij me op toen ik alleen op het toilet zat.

    @Micheleeuw,
    Ik vermeld U op mijn grafsteen!

    Was getekend

Geef een reactie

