Hersenkrunkels

“U mag nu de gevangenis verlaten. Laat ons hopen dat U niet hervalt in de boosheid.” Zegt de vriendelijke gevangenisbewaker. Een toffe peer, nu en dan smokkelde hij zelfs al eens een pakje sigaretten naar binnen voor mij. Tegen betaling uiteraard.

Als het aan Van Krunkelsven ligt zou deze scene van de ene op de andere dag bewaarheid kunnen worden.
“Roken in bijzijn van kinderen moet bestraft worden!” declameert deze Senator vanop het spreekgestoelte met opgeheven arm en hemelwaarts wijzende vinger. Die pose doet mij aan iemand denken maar het ontschiet mij even aan wie. Soit. En als de kinderen hun ouders aanklagen dan zeg ik: “Dat zij dan maar zo!”

Het zal mij benieuwen hoe onze gezondsheidsridder, die zijn medemens beschouwt als dom uitschot, deze wel zeer in de huiskamer binnendringende, betuttelende, vingerwijzende regel in de praktijk denkt te brengen.

Dat roken ongezond is hoeft geen betoog. Maar een niet rokende. op zijn wijf slaande, zijn kinderen verwaarlozende klootzak, loopt minder risico als delinquent beschouwd te worden dan de huisvader die een sigaretje rokend het zevenuurjournaal bekijkt terwijl zijn dochter op de salontafel een kabouterplop puzzel in elkaar zet.

Het leven is een puzzel, maar de stukken moeten toch passen opdat de logica triomfeert. Daarom woon ik op een berg.

Was getekend

17 Reacties to “Hersenkrunkels”

  1. Lotte Says:

    Ah daaaaaarom woon jij op die berg!

  2. Emma Says:

    Logica? Welnee. Gewoon lekker op je berg zitten en de onlogica liefkozen.

  3. zapnimf Says:

    Ik verban mezelf toch naar buiten als ik mijn kanker verzorg. ’t Is niet omdat b verfoeilijk is, dat a goed te praten valt. Al is de verplichting ervan niet realistisch.

  4. blanche Says:

    Een verbod is er inderdaad over maar je zou wel mogen hopen dat mensen uit zichzelf in hun eigen huis hun kinderen niet bewust bloot stellen aan een lading toxische stoffen boven alle andere brol die ze al te slikken krijgen. Natuurlijk rookten onze vaders ook dat het een lieve lust was in onze omgeving maar ze waren zich van geen kwaad bewust. Zo werd ook kwistig met ddt gesproeid uit onwetendheid. Wat ben je met kennis als je er niets mee doet?
    Ga toch gewoon buiten op je berg staan roken en laat je kind vrij ademen. Natuurlijk ben je geen crimineel, maar als je het beste voor je kind wil dan hoort een rookvrije omgeving daar toch bij? En dat je ze niet slaat en een goede vader bent verandert daar niets aan.

  5. vandepotgerukte Says:

    @Lotte,
    Inderdaad.

    @Emma,
    De onlogica wordt hier geliefkoosd. Maar op een logische wijze.

    @Zapnimf
    Nergens kan ik in de tekst terugvinden dat ik iets goed praat.

    @Blanche,
    Waar staat er dat ik in de nabijheid van mijn kinderen rook?

    Was getekend

  6. blanche Says:

    Waar dat staat? Wel, als jij zegt dat je wel eens in de gevangenis zou kunnen belanden als Van Krunkelsven zijn zin krijgt, dan leid ik daaruit af dat je rookt in de nabijheid van kinderen. Zo gaat dat met schrijvers, hun lezers interpreteren vrij.

  7. vandepotgerukte Says:

    @Blanche,
    Er staat dat een bepaalde scene in de toekomst wel eens de realiteit zou kunnen worden. Maar interpreteer vrij, daar schuilt hem tenslotte het plezier van lezen in.

    Was getekend

  8. de zeggenschap Says:

    Van Kruneldinges als Big Brother, een mens mag er niet aan denken!
    Daar liggen de kindertjes pas wakker van!

  9. zeezicht Says:

    Nu komt de moppentijd eraan, tegen de verkiezingen. Als je dan hoort wat ze allemaal willen veranderen en beloven of verbieden… dan lach je je een kriek…

  10. micheleeuw Says:

    Hier geen kinderen dus rook ik gezellig binnen. Nog een reden waarom ik geen wou, maar dat wist ik natuurlijk toen nog niet.
    Zitten de gevangenissen nog niet vol genoeg ?

  11. lia Says:

    mooi op die berg blijven zou ik zeggen, de regels zijn tegenwoordig van de pot gerukt!

    {-♥-}

  12. Drs. Johan Arendt Happolati Says:

    Heer Van De Pot,

    Ik wou dat ik ook op een berg leefde. Echt waar. Ik zou dan de wereld aanschouwen vanuit een soortement vogelperspectief en besluiten dat het er beneden eigenlijk allemaal niet toe doet.

    Denkt U daar maar eens over na. Dat een mens uiteindelijk toch maar een uiterst individueel ding is, bedoel ik.

    En eenzaam… Ja! Eenzaam en op zichzelf aangewezen.

    De lieve en gevoelige Godfried Bomans (NL) heeft het er ooit ook al eens over gehad. Wij zijn als bomen: wij staan allemaal naast elkaar, maar kunnen elkaar uiteindelijk toch niet geheel en al benaderen en begrijpen, wegens vastgeroest zijnde op onze eigenste stek.

    Op een berg? Ja, op een berg. Gelukkig maar, zou ik zo zeggen.

    Met vriendelijke groeten,

    Uw eigenste,

    Drs.

    P.S. Zeg, Heer Van De Pot… op die berg van U… is daar nog plaats voor een andere desperate ziel? Nu, ik dacht het niet, want anders wordt uw delicate evenwacht verstoord. Toch?

  13. Drs. Johan Arendt Happolati Says:

    evenwacht = evenwicht, natuurlijk…
    (typefoutje)
    De Drs.

  14. vandepotgerukte Says:

    @Lia,
    Dat is wel de bedoeling.

    Drs. Johan Arendt Happolati,
    Plaats is er voldoende, U mag zich ten allen tijde verplanten om naast ons een tijdje te toeven. Dan kunnen onze bladerdaken elkaar raken en converseren.

    Was getekend

  15. zapnimf Says:

    @Vandepot : Strikt gezien heb ik ook nergens geschreven dat jij het goedpraat.

  16. Margo Says:

    Die vankrunkelkinkel wil in de belangstelling staan en verzint nog rap een dwazigheid die niks met politiek te maken heeft. Slim gezien, er wordt wel degelijk over hem en zijn bekrompenheid gepraat. Verkiezingen lokken elke keer weer dit soort kinderachtigheid uit. Zapnimf heeft dat ook begrepen.

  17. Margo Says:

    Ik bedoelde: zeezicht heeft dat ook begrepen.

Geef een reactie

