Muze

Op een wolk drijf ik. Een glimlach die op het randje van onnozel zweeft rond mijn mond. Ik schreef “vervreemding dus” en het stuk viel op het netvlies van mijn pilaar in het leven. Ze las hem. Ze vroeg mij: “Lees hem zelf voor, ik wil deze tekst uit je mond horen.”

Ik begon: “Vervreemding dus….”
Toen ik aan het einde van de tekst kwam en de laatste woorden uitsprak. Liep ik van de pilaar die de linkerkant van het afdak voor ons huis stut, richting de waterput, een monoloog afstekend, de tekst uitleggend en wat ik er mee beoogde.

Bij het uitspreken van van mijn laatste zin keek ik op.

En ik zag een meisje op de boomstronk die tegen ons huis aangerold ligt.
Een traan biggelde van haar wang, de aarde aan haar voeten bevruchtend.

“Prachtig” Was het enige wat ze zei. Ze stond op en omarmde mij.
Een symfonie weerklonk in mijn hoofd.

Was getekend

Tags:

7 Reacties to “Muze”

  1. micheleeuw Says:

    Als dat geen lof is …

  2. Emma Says:

    Ik durf nu niet te zeggen: wat mooi, na je vorige log waarin je aangaf dat dingen die je schrijft regelmatig niet waar zijn.

  3. Bloem Says:

    Mooooooi!

  4. vandepotgerukte Says:

    @Micheleeuw,
    Tsja, niet iedereen heeft een muze!

    @Emma,
    Jij doelt op het stuk ver-zinnen. Als je over mijn frituur leest is het inderdaad verzonnen. Maar ik zal een keertje heel eerlijk zijn: dit stukje is waar.

    @Bloem,
    Daaaaaaaaank UUUUUUUUUU!.

    Was getekend

  5. Emma Says:

    Dan is het prachtig en ben ik bovendien jaloers. Ik wil ook iemand die huilt om wat ik heb geschreven. (En dan niet van het lachen).

  6. vandepotgerukte Says:

    @Emma,
    Dat hoef je niet te zijn. Hier heb ik mijn muze die er een traan om laat, jij hebt mensen die het willen publiceren. Wie moet nu jaloers zijn op wie?

    Was getekend

  7. dP Says:

    Allez?! Willen publiceren gaat (doorgaans) over appreciatie die groeit vanuit de veronderstelling dat er geld mee te verdienen valt. Geef mij dan toch maar een mens die écht geraakt wordt!

Geef een reactie

