You’ve got mail

Ondanks ik verschrikkelijk eigenwijs kan zijn ben ik aan het einde van de rit een verschrikkelijke onzekere klootzak. Niet als het erop aankomt om beslissingen te treffen in het dagelijks leven, daar hak ik knopen door alsof het twijgjes zijn die ik met een bijl te lijf ga.

De onzekerheid slaat keihard toe als ik iets geschreven heb waarvan ik denk “Dit is niet slecht. Wat zeg ik?! Dit is zelfs zeer goed!”
Steevast ga ik dan wandelen, een paar pinten achteroverslaan. Tevreden met mezelf. Twee uur en drie pinten later is het dan zover. “Neen, zo goed was het nu ook weer niet. Wat zeg ik?! Het slaat nergens op en staat volmet dt fouten!”

En dan bestaan er mensen die lak hebben aan vervreemding. Die zonder er ook maar een spat voordeel aan te hebben je zooi lezen en hun eerlijke mening geven. Als dat mens, ja het is een ze, dan ook nog een stukje kan schrijven en bijwijlen bruist van creativiteit dan heb ik alweer een keertje geluk.
Het gekke is dat ik het mens nog nooit gezien heb. Eén keertje scheelde het een haar of we waren samen een koffie gaan drinken toen we toevallig geografisch op dezelfde plek van deze aardkloot vertoefden gedurende drie dagen. Het kon niet. Besognes.

Soms vraag ik mij af waarom ik het mens dan wel apprecieër. De oplossing is gemakkelijk. Ze vertelt mij zonder meer wat ze denkt, vindt van zaken. Zonder franjes of verbloemingen. En altijd met een these, antithese en hypothese. Onderbouwd dus.

Onlangs merkte ik dat ze een facebook account had. Ook ik heb zo een rekening. Een tijdje twijfelde ik of ik haar zou vragen vrienden te worden. Oplossingen zijn gemakkelijk, ze is eerlijk en zegt wat ze denkt, dus waarom zou ik het niet vragen?
“Liever niet” antwoordde ze. “Deze account heb ik aangemaakt met als doel dit en dat en ginder (these), ik snap niet waarom veel mensen die ik van haar noch pluimen ken vriendjes willen zijn (antithese), dus Facebook gebruik ik op die en deze manier (synthese). Wat ik alweer kon smaken.

Het contact verloopt puur op mailen. En toch is er geen sprake van vervreemding.

Was getekend

9 Reacties to “You’ve got mail”

  1. Heidi Says:

    You lucky bastard!

  2. Laurent Says:

    Dat heb ik dus andersom. Ik schrijf iets na drie glazen, en dan de volgende dag zie ik pas dat het niks is.

  3. Drs. Johan Arendt Happolati Says:

    Allemaal goed en wel, Heer Van de Pot,
    Maar wie is het?
    Een groet.
    De Drs.

  4. de zeggenschap Says:

    Die muzes van tegenwoordig, ze hoppen van tinternet naar gezichtenboeken dat het een lieve lust is!

  5. vandepotgerukte Says:

    @Heidi,
    Ja hé!

    @Laurent,
    Dat heb ik ook een tijdje gedaan. Maar de dag nadien kon ik mijn eigen handschrift niet meer lezen.

    @Drs. Johan Arendt Happolati,
    Zij heeft mij onder ede laten verklaren dat ik dat stil zou houden.

    @De zeggenschap,
    Dit vodje gaat niet over mijn muze. Dat was het vorig schrijfseltje waarin de vrouw die reeds 18 jaar samen met mij door het leven banjert bezongen wordt.

    Was getekend

  6. Emma Says:

    Ik denk dat juist via mail heel goed vriendschappen zonder vervreemding zijn op te bouwen.

  7. micheleeuw Says:

    Als je het zo opgelost krijgt …

  8. jan Says:

    Een gepensioneerde collega-journalist heeft mijn weblog ontdekt. De kritieken maken me net zo onzeker als in de tijd dat hij nog mijn voorbeeld was.

  9. vandepotgerukte Says:

    @Emma,
    Dat komt denk ik, omdat je nadenkt over wat je te vertellen hebt en er niet zomaar alles uitflapt.

    @Micheleeuw,
    Het enige wat ik oplos is de aspirine voor mijn hoofdpijn. Voor de rest schrijf ik erop los en creeër ik een labyrinth waar ik blijf in verloren lopen.

    @Jan,
    De onzekerheid is, denk ik, een gevolg aan het blijven nadenken over zaken. Wat op zichzelf helemaal niet slecht is.

    Was getekend

Geef een reactie

