Goed en kwaad

Een mens werkt al eens rustig, geconcentreerd. Doet waar hij moet met bezig zijn. Het woord moeten heeft mij nooit aangestaan, het enige wat ik moet doe ik op de pot. Maar dit moeten gaat uit van mezelf, ik moet dit doen van mezelf. Zitten werken dus, daar gaat het hier over.

Plots haalt een “pliep” mij uit mijn concentratie. Het facebookwaarschuwingspiepje dat iemand mij iets meent te moeten vertellen. Deze account staat nu en dan open omdat het handig is bij het opsturen en bespreken van artikeltjes met de bazin van vrouwelijkweb. Dit keer was zij het niet. Het was één van de twee vrienden die ik rijk ben en hier een paar kilometer verderop een bedrijfje uitbaat in het verhuren en verkopen van kranen. Ik was verwonderd, wij facebooken nooit. Wij gaan regelmatig samen ontbijten, of een pint pakken, maar facebooken?
Na de begroeting volgt steevast schunnige praat, en dat was hier niet anders. We hielden het exact drie minuten uit alvorens we elkaar voorstelden om op een terras te gaan hangen.

Hij met een nestea voor zijn neus en ik met een pint. Het gaat niet goed met hem. De crisis heeft haar ijzeren klauw rond de keel van zijn nering geslagen en knijpt langzaam haar strot dicht. Nu is het punt bereikt waar de ogen beginnen uit te puilen en het aangezicht van rood naar blauw neigt.

Zelfs mocht hij al zijn kranen opbouwen en met vereende krachten het bedrijf uit de stront proberen heisen zouden die nog niet over voldoende kracht beschikken. Het einde is nakend.

Taterend, en grappend, want we zijn nu eenmaal ondanks de misère die een mens al eens overkomt gezellige jongens, vertelt hij mij: ” Mensen weten of ze iets goed of slecht doen, dat weten ze verdomd goed! De klootzakken die ons een hoop geld schuldig zijn en het vertikken om te betalen weten dat!”
“Ik geloof er geen bal!” ventileerde ik mijn mening. Daar stokte ons gesprek eventjes, en dachten we na.
Dat doen we dan wel. Vooraleer een ander te overtuigen van onze eigen meningen. Hij gaf de zijne aan mij en ik de mijne aan hem. Bij het goed bekijken van zijn mening, raakte ik nog meer overtuigd van mijn gelijk.
Iedereen denkt anders over goed en kwaad. De ene vindt dat zus zo moet opgelost worden en de ander meent dat zus beter opgehangen wordt.
De ene vindt dat een drieënegentigjarige stilletjesaan moet creperen, de ander meent dan weer dat ze wel haar plicht gedaan heeft op deze aardkloot en mag vertrekken als ze daar zin in heeft. We hebben onze eigen waarheden, of ze goed zijn of niet moet U mij niet vragen. Dat maakt U voor uzelf uit.

Was getekend

Tags:

4 Reacties to “Goed en kwaad”

  1. micheleeuw Says:

    Dan was je eens goed bezig …

  2. FrankiePebbles Says:

    Wie met geld te maken heeft, krijgt daarmee automatisch te kampen met het regelrechte euvel van de meester-slaaf relatie, waarin beiden om het hardst gevangen zitten. Hieraan is bijna geen ontsnappen mogelijk in de moderne samenleving. Er vindt een orgie van geweld plaats, waarin iedereen probeert om in een meester-positie te komen, in de veronderstelling dat die positie wel rianter moet zijn. Men is vrijwel allemaal eender, zowel de meester al de slaaf.

  3. vandepotgerukte Says:

    @Micheleeuw,
    Ik was bezig, of het goed was is weer een ander verhaal.

    @Frankie,
    U zal uw centen ook wel op de ene of andere manier in uw bezit krijgen, dus zitten we er allemaal aan vast.

    Was getekend

  4. FrankiePebbles Says:

    Ja, we zitten er zeer helaas allemaal aan vast: aan een fictieve toekomst die nooit komt, waarin het leven per definitie altijd beter moet zijn dan hier en nu, en vooral beter dan dat van de buren, waardoor we stelselmatig meer produceren dan we nodig hebben (om ons verzekerd te voelen) en hierin geen maat weten te houden en de planeet opsouperen aan onze egoistische wens om onsterfelijk te zijn.

Geef een reactie

