Een mutsje

Blijer en blijer word ik door de jaren heen dat ik in dit tijdsgewricht geboren ben. Om nog maar te zwijgen van de geografische plek. Om het heden te begrijpen moet men de geschiedenis kennen kan men al eens horen declameren. Dat zou wel eens kunnen.

Als ik terugkijk naar wat er in onze contreien veranderd is de laatste 120 jaar dan mag ik toch niet klagen. Wat praktische zaken betreft ben ik in de watten gelegd sinds ik uit mijn moeder haar vagina floepte. In een steriele kamer met voldoende verpleegsters en een dokter om eventuele euvelen die mijn lichaam kon ontwikkeld hebben een corrigerende hand toe te steken begon mijn luxe leven. Alras werd ik in een handdoek gewikkeld en een muts op mijn schedelpan gedrapeerd om het warmteverlies via mijn nog uit kraakbeen bestaande schedel tegen te gaan. Door de jaren heen, draaide ik kranen open waar meteen fris, drinkbaar water uit vloeide. ’s Zomers was een koude Fanta uit de op volle toeren draaiende koelkast altijd beschikbaar. Praktische zaken in kwaliteit en quantiteit.

En toen begon de misère. Op een zonnige dag, Fanta in de linkerhand, sigaret in de rechterhand, begon ik te denken. Wat een opdonder van jewelste kreeg ik. De hersenpan die ooit beschermd geweest was met een mutsje was zowaar een armzalige plek waar geen kranen of koelkasten stonden. Het was een woestenij gevuld met feitjes en kennis die er ingestopt waren om mij te kunnen bewegen tussen de papierwinkels, straten en wolkenkrabbers. Meer hoefde niet. Of toch?

Was getekend

8 Reacties to “Een mutsje”

  1. Drs. Johan Arendt Happolati Says:

    Heer Van de Pot,
    Ge hebt een klein dt-foutje gemaakt => ‘Blijer en blijer wordt ik…’ Het is echter zo spectaculair dat ik denk dat het:
    – ofwel opzettelijk is
    – ofwel veroorzaakt is nadat ge U in het holst van de nacht tegoed hebt gedaan aan de klokkende jeneverkruik.
    Uw stukje getuigt wel van een verpletterend negatief levensbeeld, hoe heet het?
    Ik denk dat ons besef van ellende inderdaad begint als wij beginnen te denken. En daarom is mijn advies: niet tevele nadenken!
    Hoe dommer ge zijt, hoe gelukkiger… denk ik…
    Met vriendelijke groeten,
    De Drs.

  2. Emma Says:

    Men moet inderdaad niet teveel denken. Gewoon Fanta drinken. Zalig zijn de eenvoudigen van geest.

  3. vandepotgerukte Says:

    @Drs. Johan Arendt Happolati,
    De dt fout is een product van luiheid en snelheid. Ik laat ze staan opdat uw post zijn zin behoudt. Ook heb ik er al aan gedacht om er een soort handelsmerk van te maken. Zoals Louis Paul Boon ook zijn voeten veegde aan hoofdletters, leestekens etc..

    @Emma,
    Daar moet ik over nadenken.

    Was getekend

  4. Drs. Johan Arendt Happolati Says:

    Heer Van de Pot,
    Laat die dt-fout nu maar verdwijnen, hoor. Áls de bezoeker al de reacties leest, zal hij of zij zo ook wel snappen wat er aan de hand was. Het is geen zicht in zo’n mooi logje en voor mij hoeft U het niet te laten.
    Met vriendelijke groeten,
    De Drs.

  5. vandepotgerukte Says:

    @Drs Johan Arendt Happolati,
    Op uw verzoek dan.

    Was getekend

  6. Drs. Johan Arendt Happolati Says:

    Zo!
    Opgeruimd staat netjes.
    De Drs.

  7. micheleeuw Says:

    Zolang je maar gelukkig bent …

  8. FrankiePebbles Says:

    Denken is niet aan te bevelen. Er is keus uit slechts twee juiste mogelijkheden: men begint in het geheel niet met denken. Dat is ok. Of men begint ermee en gaat dan consequent door totdat men ermee kan stoppen. Denkpensioen heet dat dan. Ik heb dat. Er zijn ook mensen die beginnen met denken en zij stoppen niet daarmee vóór hun tachtigste. Vaak publiceren zij daarbij hele hopen. Die lieden zijn niet goed snik.

Geef een reactie

