Niet ouderschap

Deze week viel mijn oog op een berichtje in de krant. “Mensen kiezen voor niet ouderschap en richten een facebook op.”
Heeft een mens dan echt niets beter uit te vreten? Als ik boeken lees, reclames bekijk of schilderijen bewonder kan ik soms in vervoering raken door de genialiteit die sommige werken uitstralen. Even paf kan ik staan van de fantasieloosheid van sommige stervelingen onder ons.
Dat sommigen geen kinderen willen kan ik alleen maar toejuichen, al te velen worden er verwaarloosd, dat zijn dan de gelukkigen, de ongelukkigen worden afgetroefd.
Dus de keuze van wel of geen kinderen maakt mij geen reet uit. Maar moet daar dan een vereniging voor opgericht worden?
Hypes en modes moeten gevolgd worden. De aandachtzoekerij bereikt ongekende hoogtes. Ik stel me voor dat dergelijke clubjes meteen door hun argumenten heen zitten.

“Ik de voorzitter, verklaar de vergadering voor geopend, beste niet ouders. Wat heeft U te vertellen?”
“Ik wil geen kinderen!” schreeuwt iemand van de derde rij.
Oorverdovend applaus, gejoel, bijval.
“Waarom niet?” vraagt de voorzitter nadat het kabaal geluwd is.
“Ze schreien, pissen, schijten, beroven je van je vrijheid, kosten handenvol geld!” verkondigt de niet ouder luid en fier.”
Alweer een doelpunt, alleen zwaaiende vlaggen ontbreken.
“Nog iemand?” Vraagt de voorzitter zoekend naar nog meer bijval.
Stilte
“Neen?!?”
Neen, want daar houdt het bij op. Er is niets meer.
Ik bijvoorbeeld, lust geen thee. Zou ik dan een club kunnen stichten en theekransjes houden en argumenten verzinnen voor het niet-thee-drinken? Kunnen wel, maar het ruikt toch wel naar aandachtzoekerij en het staat zo belachelijk.

Ik wens allen die dat willen een gelukkig kinderloos leven toe, maar doe dan iets nuttig, opbouwend met de vrijgekomen tijd. Verkwansel hem niet.

Was getekend

Tags:

23 Reacties to “Niet ouderschap”

  1. de zeggenschap Says:

    Wat dacht je van een vereniging voor van de pot gerukte moraalridders?
    Over de inhoud van de pot, kan gediscussieerd worden, maar wie zal de pot willen zijn?

  2. FrankiePebbles Says:

    Ik zie graag een vereniging komen voor lieden die geen verenigingsmensen zijn. Zoals ik. Want iedereen gaat er tegenwoordig verdories maar van uit dat je ’n groepsmens bent! Genoeg nu! Op de barricaden!

  3. zapnimf Says:

    D’r bestaat zelfs ergens zo’n vrouwenweb, waar ze over schmink en benen scheren leuteren en waar ze een man hebben aangetrokken om zijn visie over de vrouw te laten waaien.

    Ach, als je wil kan je de rest van je leven bloggen over overbodige zaken. (Te beginnen met de senseo.)
    Wie noodzaak voelt en daar niemand mee hindert, die doet maar.
    Moest ik uittellen hoeveel vrijgekomen tijd ik aan wat anders kan besteden, indien ik niet meer zou bloggen en blogs lezen…

  4. sneeuwkoningin Says:

    wat?de senseo overbodig?
    verder ben ik voorstander van abortus voor diegenen die geen kinderen willen.Ikzelf ben echter zo een van die mensen die wel kinderen willen en er zelfs een senseo voor over hebben :o)

  5. FrankiePebbles Says:

    @ Sneeuwkoningin

    “verder ben ik voorstander van abortus voor diegenen die geen kinderen willen”

    Hulde!

  6. blanche Says:

    Dat is gewoon de tegenhanger van de bond voor de kroostrijke gezinnen.

  7. vandepotgerukte Says:

    @De zeggenschap,
    Hier hoog en droog gezeten neem ik waar. Wat U aanhaalt over discussiëren is nu net het punt: Over alles kan en moet er blijkbaar gediscussieërd worden.

    @FrankiePebbles,
    Dank U maar aangezien ik nergens lid van ben laat ik deze uitnodiging aan mij voorbijgaan.

    @Zapnimf,
    Senseo’s bestaan hier niet en dat thema is mij trouwens te explosief.

    @Sneeuwkoningin,
    Met ons verstand en de mogelijkheden die er zijn snap ik niet dat mensen die geen kinderen willen zwanger geraken. Mischien zijn de middelen heel doeltreffend, maar het verstand zal dan ver te zoeken zijn.

    @Blanche,
    Krijg je daar geen pakketjes en kortingsbonen van?

    Was getekend

  8. annava Says:

    Groot gelijk. Doen waar ge zin in hebt en voor de rest: niet zagen. Dat ligt me wel.

  9. Emma Says:

    Ik ga een groep oprichten ter bevordering van verkwanseling van tijd.

  10. Flora Fleempaard Says:

    “al te velen worden er verwaarloosd, dat zijn dan de gelukkigen, de ongelukkigen worden afgetroefd.”

    Fout. Heel heel fout.

  11. vandepotgerukte Says:

    @Annava,
    Ik heb altijd gelijk, maar niemand gelooft het.

    @Emma,
    U mag wel geen pen meebrengen. Wie weet wat je er met uitvoert!

    @Flora Fleempaard,
    Dat is inderdaad heel fout, helaas gebeurt het maar al te veel.

    Was getekend

  12. Flora Fleempaard Says:

    Je uitspraak die ik citeerde is fout. Wat maakt de verwaarloosden “gelukkiger” dan de fysiek mishandelden? Het gebrek aan uiterlijk bewijsmateriaal?

  13. vandepotgerukte Says:

    @Flora Fleempaard,
    Als je je kinderen aftroeft heb ik het donkerbruinvermoeden dat ze ook wel eens verwaarloost zouden kunnen worden. Ik wordt liever verwaarloosd dan afgetroefd. Vandaar de zin.

    Wasa getekend

  14. Flora Fleempaard Says:

    Dat is een goed teken. Dat betekent dat je je nooit hebt hoeven afvragen hoe het komt dat kinderen liever slaag krijgen dan genegeerd worden. Je sprak over kinderen. Kinderen, afhankelijk van hun ouders, krijgen liever negatieve aandacht dan geen aandacht…

  15. zeezicht Says:

    Waarschijnlijk ben je nooit verwaarloosd geweest, dus weet je niet wat het inhoudt.
    Anders koos je misschien wél voor een pak slaag.

  16. vandepotgerukte Says:

    @Zeezicht & Flora,
    Elk zijn gevoel, gedacht en ervaring. Bedankt voor de reacties. Het doet een mens altijd zijn eigen teksten herlezen en herkauwen.

    Was getekend

  17. Heidi Says:

    Awel, ik overwoog net om me aan te sluiten bij een brei-vereniging. Daar ik géén kinderen heb, kan ik misschien mijn tijd daarmee vullen…

  18. Anne Says:

    Voor mijn gevoel draaide dit stukje gewoon om de mise-en-scène van De Vergadering en die mise-en-scène was gewèldig!!

  19. Emma Says:

    Laat ik daar maar niet op ingaan.

  20. micheleeuw Says:

    Ik heb geen kinderen én verkwansel mijn tijd … Kon je dat niet eerder zeggen ? 😀

  21. vandepotgerukte Says:

    @Heidi,
    Met uw talenten zou een zangkoor beter passen.

    @Anne,
    Inderdaad was dat de bedoeling.

    @Emma,
    Ok.

    @Micheleeuw,
    Beter laat dan nooit.

    Was getekend

  22. Vinnie Says:

    “@Flora Fleempaard,
    Als je je kinderen aftroeft heb ik het donkerbruinvermoeden dat ze ook wel eens verwaarloost zouden kunnen worden. Ik wordt liever verwaarloosd dan afgetroefd. Vandaar de zin.”

    Twee dt-fouten in zo’n korte tekst! Het is niet de eerste keer dat je je daarop laat betrappen. Op zich betekent het niks, maar het staat zo slordig in je anders zo mooie teksten.

  23. dP Says:

    Een kind heeft liever negatieve aandacht dan geen aandacht? Zijn de mensen die dat hier beweren ervaringsdeskundigen? Ik zou toch wel durven stellen dat fysieke mishandeling doorgaans nóg grotere ellende aanricht.
    Gebrek aan aandacht door de ouders kan nog (deels) worden opgevangen door de rest van de omgeving. Maar bij fysiek geweld moet een instinctief vertrouwen dat het kind verloor, worden hersteld. Iets wat vaak niet lukt en er mee voor zorgt dat geweld als normaal beschouwd wordt en ook zelf wordt gebruikt eens zij ouders worden.
    Let wel, ik spreek hier niet over een tik op de billen om een kind ter orde te roepen, zoals vroeger de regel was. Maar wel over willekeurig uitgedeelde, zware klappen, die niet in verhouding staan tot wat het kind eventueel(!) ‘fout’ deed.

Geef een reactie

