Zwart wit

Van de Pot, je gaat je toch gedragen vandaag? Ik heb geen zin in toestanden. Die mensen zijn vriendelijk en hebben geen nood aan je van alle franje ontdane commentaren.”
Verongelijkt bekeek hij mij.
“Je brengt jezelf in verlegenheid, niet ik. Wat is er mis met je gedacht te vertellen?”
“Heel veel!” ontsnapte mij. Meteen had ik spijt van die woorden. Hier had ik een pracht van een voorzet gegeven, om het in voetbaltermen uit te drukken. Van de Pot bekeek hem en zag de bal perfect in een heerlijke boog zijn richting uit komen en hoefde alleen te springen en met een korte, krachtige nekslag de verdediging in de vernieling te koppen.
“Nu en dan zal ik de bal wel eens mis slaan, maar niet slaan, is nooit mis.” begon hij rustig, zelfverzekerd. Ik haatte hem.
“Maar als zeggen wat je denkt fout is, dan ben ik blij dat men mij als een arrogante zak beschouwt. Liever een arrogante zak, dan een zielige glimlacher.”
Ik zweeg, want mijn verdediging lag nog naar adem te happen na de vernedering.
“Bescheidenheid, bijvoorbeeld, ik zeg maar iets. Als ik iets presteer wat gezien mag worden, moet ik daar dan mijn klep over houden? Bescheidenheid bestaat niet, en als ze al bestaat is ze onzichtbaar. Valse bescheidenheid is vals en al wat vals is is surrogaat. Voilá.”
“Je hebt toch mensen die niet willen opsnijden, zeker.” replikeerde ik.
“Ja, die houden hun snuit dicht, onzichtbaar blijven ze, luister jij wel naar wat ik vertel? Maar diegenen die verlegen, bijna verontschuldigend aas uit gooien om schouderklopjes te krijgen, daar walg ik van, het vliegend schijt krijg ik ervan. Wees fier op wat je uitvoert, of hou je bakkes.”
“Dat is wel heel zwart wit.”
“Iedereen denkt altijd te moeten schilderen, soms is het een Charlie Chaplin film, beste Tom. Zwart, wit of zwart en wit. Laat bloemekes kleuren maar over aan onze dochter.”

Was getekend

Tags:

3 Reacties to “Zwart wit”

  1. FrankiePebbles Says:

    Van de Pot lijkt tegenwoordig niet meer zo heel graag gezien bij Tom. Arme drommel. Kan het zijn omdat die vervelende closetgast het gelijk aan zijn kant heeft?

  2. micheleeuw Says:

    Gewoon jezelf blijven …

  3. dP Says:

    ‘Wikken en wegen’, ‘de strijd tussen ’t goed fatsoen en de kloten’ op een heel fijne manier weergegeven.

Geef een reactie

