Prevelende besjes

Ik heb vele hobbies. Weinigen voer ik met passie uit, maar toch heb ik ze. Eén daarvan is kerken binnenwandelen. Nochtans ben ik agnost, geen flauw gedacht of de herders der religies ons nu verschrikkelijk bij ons pietje hebben of niet. Mij zal je nooit betrappen op welles nietes gepalaver.

Kerken dus. Onlangs wandelde ik een exemplaar binnen. De rust en de koelte zijn altijd een verademing. Ook de geur van wierook kan mij bekoren. Ik ging in een zijbeuk zitten. De prevelende, in het zwart gehulde oude weduwen zaten op de voorste banken hun liefde voor God te bevestigen. Hier lopen nog veel van die oude besjes rond. Plots viel mijn oog op een paar jonge snaken die samen met moeder en vader hun aflaten kwamen betalen. Eén van die snaken droeg een t-shirt van FC Barcelona, de andere eentje van RCD Espanyol. Twee voetbalploegen van dezelfde stad. Meteen vroeg ik me af of ze zaten te bidden opdat hun team zou winnen. Met die gedachte begon ik te spelen. Zeg nu zelf, wat zou God, mocht hij bestaan, aanvangen met dergelijke gebeden? Zou die dan een speciale raad bijeen roepen om informatie in te winnen over dit onderwerp? Ach, neen. Onmogelijk, Hij is alwetend. Zou hij dan een muntje opgooien als onpartijdige rechter? Ook niet, voor zover mij verteld is beschikt men daar alleen over wolken, engeltjes, ontelbare blikken rijstpap en gouden lepeltjes. Als U het mij vraagt trekt gans die God zich daar geen zak van aan.

De volgende keer zal ik U vertellen over die keer toen ik in de St Pietersbasiliek te Rome Fidel Castro en George Bush gebedjes zag prevelen opdat zij hun strijd zouden mogen winnen.

Was getekend

Tags:

2 Reacties to “Prevelende besjes”

  1. FrankiePebbles Says:

    Jazeker, voor geslaagde buitenkanten zijn heel wat moeite alsmede vurige gebeden nodig! Vergis u niet Van de Pot. Dit komt mijns inziens, doordat de buitenkant verder van de mensen vandaan is gelegen dan de binnenkant. Dus daar moet je dan vaneiges meer energie in steken.

  2. dP Says:

    Kan mij goed indenken dat er mensen zijn die effectief bidden om persoonlijke glorie. Moest hun god hen die bezorgen en daarvoor een ander benadelen, dan zou dat meteen ook een goeie reden zijn om hem de rug toe te keren wegens het niet respecteren van de principes waar hij voor staat.
    Religie wordt slechts geconsumeerd, zoals al de rest wat een mens aangeboden wordt.

Geef een reactie

