Stijl

Alles draait rond stijl. Bij het aanschaffen van schoenen verkiest men deze of gene stijl. Na de aankoop moet de haarstijl aangepast worden aan het schoeisel, op naar de kapper. Nu de in China gefabriceerde zolen met bijbehorende hakken de voeten omkleden, de met haren begroeide schedelpan de correcte vorm heeft, overdenkt de inhoud van diezelfde schedelpan: “alwaar zou ik nu mijn koffie kunnen nuttigen?” Stijl, de knijp op de hoek beschikt daar niet over, dus wordt een brasserie opgezocht. Obers met lange witte voorschoten serveren koffie, thee en vers geperst fruitsap met zwier en stijl. Alsook de rekening.

Terug de straat op, moet een verplaatsing gemaakt worden. Welke auto zou daarvoor het meest geschikt zijn? Een blitse sportkar zou niet misstaan. Het doel van deze machinerieën is zich van punt a naar punt b begeven, en dat moet gedaan worden in stijl, zijnde de rijstijl. Bij het oprijden van de met kiezel bestrooide oprijlaan wordt er tevreden gekeken naar het gemilimitreerde gazon dat is gekortwiekt in cirkels, rechthoeken of vierkanten. De gefriseerde en geföhnde hagen vervolledigen de door tuinmagazines opgelegde en bezongen stijl.

Terwijl ik dit schrijf kijk ik gezeten aan de voet van mijn berg naar het oplopende pad. Ik herlees wat ik neergepend heb, mijn onafscheidelijke strooien hoed duw ik iets naar achteren, de zon prikt in mijn nek, een kiezelsteentje prikt in mijn voetzool. De weg naar een stijl is een steil pad dat moet beklommen worden. Alweer stijl, een niet aankoopbare, niet zichtbare, niet tastbare. Een schrijfstijl. Hij prikt in mijn schedelpan.

Was getekend

Eenmaal terug de straten in

Tags:

13 Reacties to “Stijl”

  1. Heidi Says:

    ik heb schijt aan stijl. Vlak verkies ik boven steil, vooral als ik moet fietsen.

  2. Heidi Says:

    Tom, wat heb ik toch weer gezegd… euh jouw schrijf-stijl bevalt me trouwens wel…

  3. anne Says:

    Mijn nieuwe oorbellen tingelingen anders perfect bij mijn nieuwe ring.
    Deze combinatie zorgt er daarenboven voor dat ik mij minstens één week volkomen gelukkig voel. Mag dat wel?

  4. Emma Says:

    Maar eenmaal gevonden, past de schrijfstijl u ook als een strooien hoed. De moeite waard dus om moeite voor te doen.

  5. rudy kaals Says:

    Ik sla stijl achterover… haha alweder een wortspiel. Met. Het. woord. stijl. Ha! Ongelooflijk!

  6. vandepotgerukte Says:

    @Heidi,
    Ge waart weer iets te rap hé.

    @Anne,
    Als ze tingelingen is het goed.

    @Emma,
    Ik hoop het. Maar dan ga ik alweer een stap verder. Ik wil de stijlen beheersen. En het één in die stijl neerkladden, het andere in een andere stijl kunnen.

    @Rudy,
    Vanwaar de punten en de hoofdletters?

    Was getekend

  7. rudy kaals Says:

    Alliteratie is een grammaticale stijltang die de krullen der taal gladtrekt. Dat met die punten en hoofdletters vond ik op de Grundschule al een belachelijke idee.. Ik geloof dat ik gisteren beneveld was.

  8. zapnimf Says:

    Niet aankoopbaar, maar misschien wel verkoopbaar?

  9. micheleeuw Says:

    De enige stijl waar ik me iets van aan trek is hoe leuk jij schrijft.

  10. FrankiePebbles Says:

    Bij mijn weten heeft iedereen die geboren wordt meteen al stijl. Kijk maar eens hoe baby´s geadoreerd worden! Hoe populair zij zijn en hoe charismatisch! Men hoeft daar niets voor te doen. Persoonlijk bekoren bij volwassenen mij die stijlen, die ontwikkeld zijn door er later weer overbodige elementen af te halen. Dus door de ruis die er later is bijgekomen te verwijderen. Omdat men vaak vergeten is wie men eigenlijk is en daardoor niet altijd even goed onderscheid kan maken tussen wat nu authentiek is en wat ruis, is het dikwijls een kronkelige, weg vol experimenten, hobbels en kuilen, om bij een eigen stijl als een jas of een garderobe te geraken. Dat vergt moed en moed is een kwestie van door angst heen gaan.

  11. Emma Says:

    Ja, dat is inderdaad mogelijk. Mijn blogjes zijn bijvoorbeeld in een andere stijl geschreven dan mijn boek. Maar dat merkte ik pas toen ik aan het boek begon. Ik dacht dat ik mijn boek in dezelfde stijl zou schrijven als mijn weblog, maar mijn boek bleek een andere kant op te willen. Dat was even schrikken. Maar ik denk dat het goed gaat komen 😉

    Ik denk dat je weet dat je je stijl hebt gevonden als het je op een bepaalde manier vloeiend af gaat. En als dan lezers zeggen: ‘dit heb je mooi geschreven’, weet je dat het op een ander ook zo overkomt (en ten slotte schrijven we ook om gelezen te worden).
    En ja, soms is dat lang zoeken.

  12. dP Says:

    In het eerste deel zie ik ‘stijl’ als onderdeel van ‘opbouwen van een imago’. Is dat ook van toepassing op jouw uitproberen en/of hanteren van schrijfstijlen?

  13. Aïda Says:

    Ik hou wel van stijl.
    Maar ik versta daar niet hetzelfde onder als jij hierboven beschrijft.

Geef een reactie

