Koebeest

Hij stonk uit zijn bek. Goedkoop Duits bier uit de Lidl hadden daarvoor gezorgd. Zijn door puisten geschonden, ongeschoren gelaat stond in zijn vrij. De dame die in het bushokje zat gaf hem een vieze blik. Haar kleine chihuahua hondje kefte voortdurend zijn naam: “hua, hua.”
Liefst had hij het mormel de nek omgewrongen. En daarna het wijf.
“Dat kent mij van haar noch pluimen en dat zit mij hier een beetje vuil te bekijken.”

Hij wilde de bus nemen naar het Museum voor Schone Kunsten alhier ter stede. Maar zijn geld was opgegaan aan de blikken bier.
“Efkens uitrusten en dan te voet! Ingang ben ik niet van plan te betalen.”

t’Is toch niet omdat ik een alcoholische loser ben dat ik niet van een schoon schilderijtje mag houden. Of hebben die kliederaars dat alleen maar gemaakt voor ’t begoed volk? Velen van die verfsmeerders waren Godverdomme zelf arme sloebers die stonken. Nog veel erger dan ik.
En dat betalen? Allemaal erfgoed van hier en van daar. Subsidies van ginder en subsidies van nog verder. Maar wel ingang vragen zodat alleen ne mens met geld het hem nog kan permitteren. Wij klootjesvolk verstaan dat toch niet. Kijkt gij maar naar de voetbal jongen!
Awel, ik kijk naar de voetbal, want ik doe dat graag. Maar evengoed ga ik graag een keer naar een opera of bekijk ik een schilderij. Verstand zal ik daar niet van hebben. Maar ’t is schoon. Daar zo op een bankje midden van die grote zaal zitten en mij daar aan te vergapen. Ik kan dat niet, tekenen en verven. En wat ik niet kan daar heb ik bewondering voor. Behalve mensen doodschieten.

Toen hij aankwam bij het museum glipte hij op een onbewaakt moment naar binnen en bleef doodstil in de grote zaal naar een immens pointillistisch schilderij kijken van een koe.
“Wat een schoon koebeest!”
Hij had dorst.

Was getekend

5 Reacties to “Koebeest”

  1. Annemiek Says:

    🙂
    Leuk die associatie.

  2. FrankiePebbles Says:

    Zo’n koe maalt daar niet om, wie er sloebers zijn en wie niet. Als ze maar een beetje rustig doen.

  3. dP Says:

    Mmmmm … yummie-post!!!

  4. micheleeuw Says:

    Prachtig !

  5. Margo Says:

    Die alcoholische loser heeft wel een punt. Waarom hij van een schoon koebeest dorst krijgt fascineert me.

Geef een reactie

