“Hallo?”

Het overgaan van een deurbel of telefoon heeft iets onheilspellend. Weinigen beschikken over de cijfercode om het telefoontoestel dat in de keuken hangt tot rinkelen te brengen. De bel die aan het hek een eind verderop hangt is een ander paar mouwen. Die kan iedere sterveling zoals het hem behaagt in werking stellen.

Bij het snijden van soepgroenten op het grote houten tafelblad, kijk ik bezwerend naar het telefoontoestel. In stilte moet het daar hangen en nooit overgaan. Als het die taak naar behoren uitvoert heeft het zijn nut bewezen. Deze brenger van nieuws moet mij met zijn voortdurende silentium de boodschap brengen dat alles goed is.

En dat doet hij de afgelopen jaren vrij goed. Alhoewel ik toegeef dat ik hem help bij zijn taak. Overdag verbreek ik de verbinding tussen hem en de wereld. Zo kan hij mij niet doen opschrikken en verhoogde hartslagen, bloeddruk, maagsamentrekkingen veroorzaken.

Bij het arriveren van mijn medebewoners weten deze dat hun eerste taak de verbinding herstellen is. Zij hebben blijkbaar geen angst om plots naar de keuken gesommeerd te worden door een overgaande bel, de hoorn van de haak te nemen en een welgemeende “Hallo?” te declameren. Als die situatie zich voordoet, kijk ik vanuit mijn ooghoeken vol angst naar de aan de telefoon hangende medebewoner.
Zal hij bleek wegtrekken en in tranen uitbarsten? Een kreet van ontzetting slaken? Of glimlachen en goedmoedig een gesprek beginnen?

Was getekend

5 Reacties to ““Hallo?””

  1. tijdtussendoor Says:

    Herkenbaarheid maakt mijn telefoonfobie plots iets minder vreemd 😉

  2. Emma Says:

    Telefoon is waardeloos. Ik hou er niet van. Doe mij maar een smsje.

  3. micheleeuw Says:

    Ik kan je begrijpen toch zou ik moeilijk zonder gsm kunnen. Dan nog liever de telefoon dan de deurbel.

  4. Bloem Says:

    Dat lijkt me heerlijk rustig leven.

  5. Margo Says:

    Ik heb dat enkel met de telefoon op het werk.

Geef een reactie

