Niet alleen het vlees is zwak

Soms wil ik iets. Maakt niet uit wat, maar ik wil het verkregen krijgen van deze of gene. Het gaat nooit om fysische zaken. Dat kan gaan van het willen maken van een wandeling tot het willen vrijen met mijn deerne. Als na een tijd die behoefte, om het in economische termen uit te drukken, nog steeds niet bevredigd is durf ik wel eens mijn spreekwoordelijke broek laten zakken.

Dat broek laten zakken gebeurt middels vragen om het gewilde. En hoe ik mezelf ook om de tuin probeer te leiden met de woorden: “Baat het niet, schaadt het niet.” weet ik diep binnenin mezelf dat het verrassingseffect weg is. Vragen om iets en het dan verkregen krijgen is inderdaad niet even bevredigend als op een onbewaakt moment verrast te worden.

Fier declameer ik aan al wie het horen wil dat ik nooit ergens om vraag, en ondanks mijn zelf streng opgelegde wetten bezondig ik mij heel nu en dan aan het overtreden van die regels. Als de gever je bede verhoort, je zonder problemen geeft om het gevraagde, maar over voldoende hersencellen beschikt om je erop te wijzen dat vragen naar een verrassing een beetje zielig is dan voel je je een beetje Jan lul. Mijn excuses aan alle Jannen ter wereld, dit is nu eenmaal een uitdrukking.

Ondanks ik op hier op mijn berg aan niemand uitleg hoef te verschaffen, van niemand afhang, betrap ik mezelf dus op het mij gewillig ter aarde gooien ten koste van mijn integriteit.

Hoe zwak zijn we soms als we iets willen. Toch ben ik tevreden met het verkregene, temeer omdat ik een ervaring rijker ben. Mischien is de ervaring wel het echte verkregene.

Was getekend

5 Reacties to “Niet alleen het vlees is zwak”

  1. micheleeuw Says:

    We kunnen niet altijd je gedachten lezen, daarom is er om vragen soms nodig.

  2. Emma Says:

    Ja dat is inderdaad een lastige. Het is niet fijn om ergens om te moeten vragen. Maar niet vragen en dan ook gewoon niet krijgen, is nóg erger soms.

  3. vandepotgerukte Says:

    @Micheleeuw,
    Waar ik het over heb is iets waar iemand anders niets aan heeft, het eigenlijk noch kan weten. Het zou wel ooit bij hen kunnen opkomen en dan zou het een verrassing zijn, als ik er zelf om vraag is het effect deels weg.

    @Emma,
    De kwestie is dat je jezelf er toe aanzet het te “moeten” vragen. Want het moet niet.

    Was getekend

  4. Bob Says:

    Bij mij ontbreekt deze trots om niet te willen vragen wat ik wil hebben volkomen. Als ik iets wil, dan vraag ik erom, en ik zie het graag als mijn liefste dat ook doet; ik kan namelijk niet zo goed gedachten lezen. De moelijkheid is om het juist te formuleren. De ware kunstenaar op dit gebied weet het zo te draaien dat de ander denkt dat het zijn/haar eigen idee is.

    Als je nooit iets vraagt, vrees ik dat je met veel onvervulde wensen gaat zitten.

  5. FrankiePebbles Says:

    Het draait uiteindelijk maar om één criterium: de intentie.

Geef een reactie

