“Men begrijpe”

“Men begrijpe dat de kunstenaar niet kan gehoorzamen aan anderen, noch aan zeden, wetten, machten en belangen. En hij weigert in duscussie te treden daar hij geen ander vertrouwen heeft dan in zijn arbeid, zijn ambacht, zijn kunst.
Herman Teirlinck

Na het lezen van deze uitspraak vernietigde ik een fractie van de natuur door een nog niet volrijpe strohalm uit de de aarde te sleuren en tussen mijn ivoren wachters te stoppen. Het “Men begrijpe” deed mij grimlachen.

“Men begrijpe” dat niet gehoorzamen een zonde is voor de één – de kerk, een criminele daad voor de ander – de wet. “Men begrijpe” dan meteen dat het individu, die over de gore moed beschikt in zichzelf te geloven en geen ander nodig heeft dan zichzelf, uit de boot valt om als volwaardig lid beschouwt te worden. Volwaardig lid van wat? Van de kudde die hoeders in door hen bedachte, uitgekiende richting wordt geleid? Zich gewillig laat blinddoeken door televisieprogramma’s, net voldoende middelen om zijn medemens te imponeren met vakantiekiekjes van een verre bestemming? Het mogen bezitten van een klein rijpaleisje, verkregen door noeste arbeid? Waarbij noest staat voor: Hard werken, oogjes dicht, snaveltjes toe en verder werken? Van kleinsaf dit gegeven als de opperste waarheid ingelepeld krijgen? Het toegestopt krijgen van een pensioentje, net voldoende om niet te creperen?

Vrijwillig verzaken en uit de kudde ontsnappen is een daad die niet getoleerd wordt. Op geraffineerde wijze is vanaf de wieg een alarmsysteem in de hoofdjes van de lammetjes ingebouwd met het etiket “Waarden”. “Hoedt U voor de uit de band springende schapen! Zij begeven zich op paden die niet door ons geëffend zijn, foute paden!

Bedankt Herman, voor deze quote. Ze geeft mij moed om verder het kronkelige pad bezaaid met stenen en doornen te blijven bewandelen. Te verzaken aan de blinddoek en de toegestopte aalmoezen. Geen cent bedel ik, Aan kindergeld verzaak ik. Pensioen zal ik nooit genieten. Maar de doorgebrachte tijd zonder deze ketens zal mij des te meer dierbaar zijn.

“Men begrijpe”

Was getekend

Tags:

8 Reacties to ““Men begrijpe””

  1. Deftige Dame Marie Says:

    Men begrijpe dat ik voor de zoveelste keer denk dat Vandepot worstelt met een militair verleden.
    De kunstenaar begrijpe ook dat wij, gewone zielen, er geen probleem mee hebben dat hij zich boven de wet verheven waant, zolang hij maar niet van oordeel is dat iemand anders dan maar moet zorgen dat er brood op zijn plank komt.
    Men begrijpe ook dat hij die gehoorzaam de regeltjes geleerd heeft, nooit of te nimmer ‘beschouwT worden’ zal schrijven.

  2. Margo Says:

    Niet iedereen kan het zich permitteren om tegen de opgelegde waarden te leven. Ik ga werken opdat mijn zoontje niets te kort komt bij zijn alleenstaande mama. Ik ga niet spookrijden omdat dat verboden is door de wegreglementen maar omdat ik mijn auto (mijn vrijheid), die ik nodig heb om mij te verplaatsen naar waar ik wil, niet graag in de prak rijd.
    Ik lig niet aan ketens, ik leef vrij. Het is zoals ik mijn kind opvoed: ik geef hem de grenzen aan waar hij tussen moet blijven, maar laat hem in die ruimte vrij om zelf te ontdekken, te doen en te denken.
    Nu maar hopen dat ik begrepen heb wat je hebt willen zeggen. Iedereen leeft zijn leven zoals het hem belieft…in de maat van het mogelijke, that is, want niet iedereen kan zich op een berg ontdoen van alle kettingen en toch het gezin onderhouden.
    Respect wel aan allen die het kunnen, willen en doen.

  3. vandepotgerukte Says:

    @Deftige Dame Marie,
    Ik ga Uw reprimande niet weerleggen, dan zou het een welles-nietjes spelletje worden. Maar waar U het vandaan haalt dat ik mij verheven voel en iemand anders brood op mijn plank komt leggen snap ik even niet goed. Mij afzijdig houden doe ik wel.

    @Margo,
    Tegen de waarden? Laat mij stellen dat ik mij afzijdig houd. Permitteren? Vele jaren geleden vertrok ik met een vijf weken oude baby op mijn arm en zonder een rode duit, naar een land waar ik de taal niet eens van machtig was. Voor gek verklaarde men mij. Een dak had ik wel, bij mijn schoonouders, toegegeven. Mijn job bij Tele-Atlas gaf ik zonder meer op om te doen wat ik moest doen, zijnde mij afzijdig houden en vooral geen ketens mij laten opleggen wat ik me kon permitteren of niet. Ik heb vele jaren 14 uur per dag gewerkt in de bouw, tot ik voldoende centen bijeen had geraapt om een paar jaar een boterham te kunnen eten en te kunnen schrijven. Het is een kwestie van prioriteiten, maar niet van mogelijkheden.

    Was getekend

  4. Vinnie Says:

    Wat heeft de wereld u ooit misdaan?

  5. vandepotgerukte Says:

    @Vinnie,
    Niemand heeft mij ooit iets misdaan. De schuld van alles en nog wat op anderen schuiven is de weg van de minste weerstand. Wel heb ik gedaan wat ik dacht te moeten doen, zonder daar anderen schade met te berokkenen. Soms met alle gevolgen van dien.

    Was getekend

  6. micheleeuw Says:

    Goed voor jou ! Ik volg de regeltjes en wetten voor 3,5 dagen (max) per week en de rest van de tijd doe ik zoals ik zelf wil. Ik ben content en heel gelukkig.

  7. Deftige Dame Marie Says:

    Maar beste Heer Vandepot, ik deel nooit reprimandes uit, ik zeg alleen dat ik mij bij meerdere van uw schrijfsels niet kan ontdoen van de indruk dat u ergens met een militair verleden worstelt. Ik hoef daarvan geen weerlegging of bevestiging, ik kan juist zijn ik kan fout zijn en het doet er ook niet toe.
    En ik heb het helemaal niet over u wat dat verheven en co betreft.
    Ik heb het over die kunstenaar uit de quote van Teirlinck die de wetten niet kan naleven. Ik zeg dat ik daar geen probleem mee heb als diezelfde kunstenaar die zich boven de wetten van de gemeenschap waant dan maar niet komt vragen om subsidies van diezelfde gemeenschap.

  8. FrankiePebbles Says:

    Twee dingen.

    1. Wie de liefde heeft en in eenvoud kan leven, gehoorzaamt in onze joods-christelijk-griekse cultuur welhaast vanzelf fluitend de wet, zonder het eigenlijk te beseffen.
    2. De haat van (leden van) groepen en hele culturen jegens materieel, intellectueel en spiritueel zelfvoorziendende individuen is ongekend, omdat zo’n eenling hen in groten getale weet te beledigen door hen te confronteren met hun massale interdependentie en daarmee hun zwakte.

Geef een reactie

