“No”

“No” zei ik tegen de de vrouw die met haar uitgestoken klauw, vuile vingernagels voor mij stond.
Het mens drong nog even aan, stapte toen door naar de volgende tafel.
Aldaar kreeg ze ook te verstaan dat er niets te rapen viel.
Het volle terras, de voorbijstappende meute op de brede voetpaden, de vijf rijstroken brede straat met haar voorbijrazende verkeer, nu en dan door lichten gesommeerd hevig remmend om de stappende meute te laten oversteken en van voetpad te veranderen, waren de rekwisieten en acteurs van het decor waar ik in toefde.

“No” zei ik deels geïritteerd, deels ontdaan over mijn eigen hardheid, tegen een jonger, sjofel handenophoudend exemplaar. Deze vrouw had opgemerkt dat ik zat te roken.
“Un cigarro? Een sigaret?”
Die kon ze krijgen, als verstokte roker weet ik maar al te goed wat het is om zonder rookwaar te zitten. Ik viste het platgezeten pakje uit de achterzak van mijn broek, nooit ofte nimmer laat ik iets op de tafel liggen in dit gedeelte van de stad, behalve mijn pint, alhoewel die staat en niet ligt, nam er een sigaret uit en gaf ze haar. Ze bedankte mij vlug en stapte verder naar haar volgende te incasseren “No”.

Een beetje klootzak moet men zijn in deze stad. “No” moet men leren zeggen. Ik, immens rijke burger vergeleken met de bedelende troep. Daarom toef ik graag op mijn berg, ik hoef niet dagelijks geconfronteerd te worden met mijn eigen schaamte.

Was getekend

Tags:

10 Reacties to ““No””

  1. Daily News About Barcelona : A few links about Barcelona - Tuesday, 26 May 2009 01:47 Says:

    […] “No” […]

  2. Emma Says:

    Die laatste zin wederom erg mooi. En herkenbaar. Een berg heb ik dan wel niet, maar gevoelens van schaamte te over.

  3. vandepotgerukte Says:

    @Emma,
    Alleen de laatste zin?!?!?!

    Was getekend

  4. georgina Says:

    Heel herkenbaar 😉

  5. Emma Says:

    Ik ben dol op laatste zinnen. Nooit gemerkt?
    Bij mij kun je ook het hele blog overslaan en alleen de laatste zin lezen. Is genoeg.

  6. tijdtussendoor Says:

    Heel herkenbaar gevoel waar ik ook vaak me worstel. Bezig blijven is voor mij een goeie remedie…ook bij gebrek aan een berg 😉

  7. micheleeuw Says:

    Ik begrijp dat voor sommigen bedelen hun beroep is en daarom heb ik er een hekel aan. Zo kan ik niet meer onderscheiden wie het echt nodig heeft.

  8. sneeuwkoningin Says:

    mja,ik geef ze geen geld,hooguit mijn boterhammekes of een blik voeder voor de hond,die ze meestal bij zich hebben.
    die oostblokkers probeer ik hun kind te ontfutselen voor enkele euro’s maar ze zien geen heil in het verkopen van hun investering…
    Maar ik ga wel zo een op zonne-energie bewegend vergeet-mij-nietje kopen van childfocus
    i’m good!

  9. Patrick Says:

    Ik zeg wel eens “JA” maar, dan blijft je ze tegenkomen tot je er kregelig van wordt.

  10. FrankiePebbles Says:

    Ik vind dat die mensen eerst zelf maar eens om een beetje meer schaamte moeten gaan bedelen. Een douche, bijvoorbeeld. Al schrobben ze zich maar wat meer toon- en reukbaar in een stadsfontein of een parkvijver. Getverdemme! Ik vind het een smerige streek om met een uithangbord van armoede op ánderen hun schaamte te appelleren. Maar goed, ik heb nu eenmaal vrij snel iets tegen professionals van eender welke professie.

Geef een reactie

