Gras maaien

Ik fietste ik naar Lochristie. Daar was mijn oudeheer na verbranding ceremonieël in een weide gekieperd. Een grote obelisk met honderden naamplaatjes stond naast de weide ingetogen te wezen. Het bevolkingsregister van de doden. Een aantal banken verschaften de nabestaanden de mogelijk om een tijdje naar dat weiland te staren en zich de doden te herinneren.. Zijn naam moest hier ergens tussenhangen. Daar was voor betaald geweest.
De zon stond reeds laag toen ik mijn fiets aan de ingang achterliet. Vier jaren waren voorbijgegleden sinds het bewijs van zijn stoffelijkheid op deze plek was achtergelaten. Een prachtige vijver met treurwilgen omringden deze plek.

Ik ging zitten op een bankje en vertelde mijn wedervaren van de afgelopen jaren aan de roekoënde duiven. Een vervelend gezoem dat naderde onderbrak mijn relaas. Plots kwam een kleine tractor die dienst deed als grasmaaier het pad opgereden. Zonder dralen draaide de bestuurder van dit werktuig de weide op en begon cirkelsgewijs het gras te maaien. Een hoop stof waaide op. De as der uitgekieperden. Ik haatte deze werkman. Deze karweitjes moeten gebeuren zonder publiek. Ik hoef niet te zien hoe de as van het dodenregister vermalen en gemengd wordt.
Bij het naar huis fietsen was ik volledig uit mijn humeur en vast van plan nooit meer terug te keren. Hij was voorgoed weg.

Was getekend

9 Reacties to “Gras maaien”

  1. sneeuwkoningin Says:

    darn zeg!
    tuurlijk zijn dat geen manieren.Totaal geen respect voor de mijmerende nabestaanden.

  2. Bloem Says:

    Dat is idd … daar zijn geen woorden voor.

  3. Margo Says:

    Grasmaaienden op stooiweiden zijn geen grote lichten, zo blijkt. Dat crematiegebeuren is een commercie gelijk een ander.
    Mijn ma werd daar in Lochristi ook uitgekieperd, en werd wellicht door dezelfde werkmens met het gras vermalen.
    Maar dat geeft niet. Ze zit in mijn hart en in mijn geheugen, enkel de goeie momenten blijven over in mijn lijf, die gaan nooit meer weg.

  4. Drs. Johan Arendt Happolati Says:

    Heer Van de Pot,
    Uw stukje roept bij mij gemengde gevoelens op. Ik was ook van plan mij te laten cremeren, maar sedert mijn moedertje zaliger ook zo ter aarde is besteld, heb ik mijn twijfels. Onlangs ging ik met mijn dochter naar het kerkhof en… daar was niks. Niks om te bezoeken, niks om bij stil te staan. Wij stonden wat beteuterd naar dat fameuze grasveldje te kijken. Tsjah… waar lag ze nu eigenlijk?
    Dat cremeren, dat is eigenlijk een droevige zaak. Wij zijn niet gelovig en wat moet een mens dan? Een kleine urne in een muur? Dat is ook al zo armzalig en treurig.
    Nou weet ik het dus niet meer.
    Een stille groet,
    Uw Drs.

  5. Laurent Says:

    Mijn ouders staan op mijn (vader’s) bureau. Twee fotootjes. En mijn herinneringen.

  6. zeezicht Says:

    Ja, dat gras maaien… dat zit mij ook soms dwars.

  7. tijdtussendoor Says:

    Nare ervaring lijkt me dat.

  8. Anne Says:

    Ik dacht altijd dat dit niet met zo’n machine mocht gebeuren? De plaats van de uitstrooiing, dat dit met een zeis of zoiets gebeurde?

    Ik vind cremeren wel een oplossing, maar de as van mijn moeder is op het kerkhof en de as van mijn zoon zit in een urne thuis. Dat geeft me toch een beter gevoel.

  9. vandepotgerukte Says:

    @Sneeuwkoningin,
    Het doet maar raar.

    @Bloem,
    Ik het toch geprobeerd het onder woorden te brengen in het stukje?!?!

    @Margo,
    Op het moment dat ik er op stond te kijken, gaf ik er wel om.

    @Drs. Johan Arendt Happolati,
    In een tijd waarin ieder het beter weet doet het mij ontzettend plezier dat er nog mensen zijn die schrijven: Ik weet het niet. Ik ook niet.

    @Laurent,
    Dat is iets waar ik geen behoefte aan heb. Voor mij zou dit heel raar zijn vermoed ik.

    @Zeezicht,
    Dat kan ik best geloven na mijn ervaring.

    @Tijdtussendoor,
    Een beetje wel.

    @Anne,
    Blijkt dus niet zo te zijn.
    Wat het houden van de as thuisbetreft, dat is iets waar ik voor mezelf niet wil aan beginnen.

    Was getekend

Geef een reactie

