Dee-Tee

Onvergeeflijke d-t fouten zijn logischerwijze onvergeeflijk. Ondanks mijn afkeer van schrijffouten bezondig ik mij zonder enige schroom aan dee-tee fouten. Het gemis aan schroom gaat toch gepaard met een schaamtegevoel. Contradictio in terminus! Het zij zo, niet alles valt te verklaren.

Als jonge snaak kreeg ik dit verwijt reeds vele malen naar mijn kop geslingerd. Terecht. Vele jaren later heb ik mijzelf op de pijnbank der zelfkritiek gevleid en mezelf gekastijdigt. De uitslag was verbluffend voor mezelf. Luiheid gepaard met een idiote blinde vlek voor dit euvel. Luiheid, omdat ik de regels overlees en er moeite voor doe om deze beschamende schandvlek uit te wissen. Idoterie, omdat ik het na twee dagen volledig vergeten ben en alweder schrijf op gevoel.

Laat mij duidelijk wezen, dit is geen excuseschrift. Hard blijf ik er aan werken, maar zolang de idioterie de bovenhand heeft vrees ik dat U soms deze fouten als een zweepslag in het aangezicht zal moeten verdragen, de elektrische impulsen in uw brein zullen aanvoelen als electrocutie als U al enigszins van plan bent de alhier gewrochte teksten te lezen.

Was getekend

11 Reacties to “Dee-Tee”

  1. FrankiePebbles Says:

    Daar hebbu dan mazzel bij in mijn specifieke geval. Ik hou niet zo van chroom. Hout en steen bekoren mij veel meer. Al dat gespiegel…

  2. vandepotgerukte Says:

    @FrankiePebbles,
    Ik moet mezelf eraan herinneren als ik bezopen ben te schrijven als ik dat niet ben. Maar steevast vergeet ik het. Dom, dom, dom van mij.

    Was getekend

  3. Anne Says:

    Misschien wil je ‘gekastijdigt’ eens opnieuw bekijken? Volgens mij is het werkwoord kastijden en is de voltooide tijd ‘heb ik mezelf gekastijd’

    Kwestie van even dieper in te gaan op het onderwerp van je blogje 😉

  4. de zeggenschap Says:

    Het is ‘contradictio in terminis’, met i, zonder u en zonder t.
    Het weze gezegd.

  5. vandepotgerukte Says:

    @Anne,
    Ik twijfelde en heb op gevoel gekastijdigt geschreven. Na ontnuchtering heb ik het opgezocht en U hebt gelijk!

    @De zeggenschap,
    Dank voor de verbetering.

    Was getekend

  6. jan Says:

    Ik waag mij niet aan stukjes over schrijffouten. Voor je het weet pakken ze je genadeloos terug.

  7. Vinnie Says:

    De dt-regels zijn nochtans helemaal niet zo moeilijk.

    1) Is je werkwoord onderwerp:
    a) is je werkwoord verleden tijd: NOOIT dt. Hier zijn verder nooit problemen.
    b) komt er een t voor in je werkwoord dan schrijf je die (moeten – jij moet).
    c) komt er een d voor in het werkwoord dan schrijf je die altijd. Vervang het werkwoord door “lopen”, hoor je hier een t, dan voeg je een t achter de d. (antwoorden: jij loopt dus jij antwoordt, ik loop dus ik antwoord – de d verdwijnt hier nooit).

    2) Is je werkwoord voltooid deelwoord:
    a) nooit dt!
    b) d of t? luister naar de verleden tijd (geantwoord want antwoordde, geofferd want offerde, geplant want plantte).

    Dit lijkt hier nog ingewikkelder dan het is. In werkelijkheid is er nooit enige moeilijkheid, tenzij je een tegenwoordige tijd onderwerp hebt voor je werkwoord, en dan kijk je naar de infinitief en vervang je het eventueel door “lopen”. Kan niet missen. 🙂

  8. micheleeuw Says:

    Ik zwijg in alle talen want ik probeer maar sla de bal toch ook geregeld mis …

  9. Lotte Says:

    Maakt ni uit joh! Als je inhoud maar steek houdt. Er komt een tijd dat deze onbenulligheden voor jou opgelost zullen worden; dan doet je editor dit. En de mierenneukers die hier commentaar op maken zijn mierenneukers.

  10. Bloem Says:

    Ik drink nooit thee.
    Hij drinkt altijd thee.
    En wat was dat ander ook al weer?
    Veel thee heb ik gedronken. Gesnapt heb ik het nooit.

  11. FrankiePebbles Says:

    Ouwe gebouwen, lauwe thee
    holadijoo
    holadijee
    “Wordt je broer” moet met dt
    Wat gemakkelijk, zo’n dictee

    Heremejee ik heb ’n twee
    Heremejee wat ’n rotdicteeheeee!

    (van vroeger van de tv)

Geef een reactie

