Moeten of mogen?

Stemmen is iets wat ik mag doen maar het hoeft niet. Boetes, pecunaire genoegdoeningen worden niet verlangd van mij als ik niet kom opdagen.
Velen klagen steen en been bij het naar de lokale school stappen en als een kleuter met potlood in de weer moet om bolletjes in te kleuren.

In de beginjaren dat ik hier woonde trok ik nog naar Barcelona met een stemaanvraag en trok ik nog een tweede maal om te stemmen. Dat doe ik niet meer omdat ik al vele jaren nooit naar België kom en mij dus ook niet vertegenwoordigt voel door een of andere volksvertegenwoordiger.
Toch vind ik al dat geweeklaag over het moeten gaan stemmen zielig. “Vroeger was alles beter” gaat hier niet op. “Vroeger moest ge U muil houden en kromwerken in de fabriek.” leunt dichter bij de waarheid aan in deze context. Dus, ach, als de zondagse ochtendborrel eens per zoveel jaar onderbroken moet worden om een potlood ter hand te nemen, er een streep met te trekken, een bolletje in te kleuren, niets met te doen wordt de routine verbroken en een uitstapje gemaakt. Met een beetje geluk ziet men zelfs zijn oude school nog eens van binnen.

Was getekend

12 Reacties to “Moeten of mogen?”

  1. Margo Says:

    1 x om de zoveel jaar maar eens moeten gaan kleuren…’k begrijp er ook geen bal van waarom men daarover klaagt.
    Ik stapte op mijn gemakske naar het stemlokaal, gaf smurf het poltood en gaf aan wat hij mocht inkleuren. Kinderspel en wel eens plezant.
    Ware het nu niet dat hij me iets te luidop vroeg waarom hij X moest kleuren.

  2. FrankiePebbles Says:

    Dat is natuurlijk ook een manier, ja. In twijfelgevallen gewoon de d´s helemaal weglaten! Bij “vertegenwoordig” kan ik mij dit ook goed indenken. Daar moet overigens een d achter. Maar “ochtenborrel”? U kunt uw onzekerheden ook te ver gaan doordraven, Van de Pot! Voor de rest bijna perfect geschreven, taaltechnisch.

    Inhoudelijk is het sowieso goed. Anders las ik hier uiteraard al lang niet meer.

  3. vandepotgerukte Says:

    @Margo,
    Hij mag natuurlijk altijd een mooie tekening maken op het biljet. Dan is het geen geldige stem maar heeft hij er wel plezier aan gehad.

    @FrankiePebbles,
    Bedankt om mij op deze fouten te wijzen. Mijn gedachten lopen sneller dan mijn spelling. Luiheid heeft hier een groot aandeel in. Een mens die ik zeer goed kan velen en waarvan ik vrees dat ik het geduld van op de proef stel heeft mij al vele keren gezegd: HERLEZEN, LUIZAK!!!.

    Was getekend

  4. Deftige Dame Marie Says:

    Probleem is dat met dat moeten veel te veel stemmen worden uitgebracht waar niet is over nagedacht. net zoals met uw dees en uw tees en dan loopt het fout.
    En het is pecunIaire

  5. Laurent Says:

    Deftige Dame Marie heeft een punt. Dat degenen die te lam zijn om te stemmen dan ook maar niet vertegenwoordigd worden.

  6. vandepotgerukte Says:

    @Deftige dame Marie,
    Tsja, hoe lossen we dat op? Wie gaat controleren of er nagedacht is?
    En het zijn synoniemen, beiden zijn correct.

    @Laurent,
    Wel in België is dat geen probleem, men moet gaan stemmen.

    Was getekend

  7. Deftige Dame Marie Says:

    Pecunair? het komt toch van pecunia? Waar is die I dan naartoe?
    Kwestie van het niet steeds over dezelfde letters te hebben…..

  8. vandepotgerukte Says:

    @Deftige dame Marie,
    – herstel bij pecunair equivalent (betaling van een geldsom, een vervangende schadevergoeding)
    http://www.encyclo.nl/begrip/PECUNAIR

    Was getekend

  9. affodil Says:

    Ik vraag mij soms af wat diegenen die nu MOETEN gaan stemmen zouden zeggen als ze niet meer zouden MOGEN…

  10. micheleeuw Says:

    Ik weet het : ze hebben op de barricades gestaan zodat we zouden MOGEN gaan stemmen … niet omdat we zouden MOETEN …

  11. mier Says:

    Mijn god, alweer een dt-fout… *zucht*

  12. zapnimf Says:

    Hoezo potlood?
    Die zijn bij ons al zoveel verkiezingen geleden vervangen door computers.

Geef een reactie

