Ali en Michael

Als alle kranten er bol van staan, elke televisiezender er vele minuten aan spendeert dan kan men niet anders dan het zo onderhand wel weten dat Michael Jackson de geest heeft gegeven. Aan wie is vooralsnog een raadsel. Hoe trouwens ook.

De ganse heisa kan mij maar matig boeien. Wat mij daarentegen wel enorm boeit is dat de zwarte bevolking hem ziet als een zwarte held die hen vertegenwoordigt. Dat onze Michael niet goed spoorde kan zelfs de meest fanatieke fan niet ontkennen, of hij spoort ook niet. Maar een held? Een vertegenwoordiger van de “Black community”?

Cassius Clay was toch consequenter, hij zwoer zijn slavennaam af, en verkondigde dat iedere blanke het eens mocht proberen om op zijn smoel te komen slaan.
“Ik maak ze af!” schreeuwde hij altijd met een goed gevoel voor theater.
Dat mensen dan zo iemand volgen kan ik wel begrijpen. Stoer, een groot bakkes en een hoop heibel met de staat omdat hij weigerde naar Vietnam te trekken als zwart kanonnevoer.

Dan de wereldwijd betreurde Michael Jackson. Die heeft zowat alle middelen uit de trukendoos van de moderne geneeskunde aangewend om er als blanke uit te zien. Een pretpark aangekocht om er met een aantal ingewijden ganser dagen in een sprookjesland te leven. Voor mij niet gelaten, mischien zou ik het ook wel doen mocht ik er de centen voor hebben, alhoewel ik dat zeer betwijfel.
Ongenaakbaar rondgelopen met een monddoek voor zijn snuit, alsof de uitgeademde lucht van het plebs hem zou kunnen infecteren. Liefst omringd met 50 bodyguards.

Een man die voor zijn volk een held is? Ik dacht het niet. Toch vinden velen dat, ik zal wel van de pot gerukt of blind zijn dat ik het niet zie.

Was getekend

H

Eén reactie to “Ali en Michael”

  1. zapnimf Says:

    Je hebt gelijk.
    Waarom wil iedere blogger er dan over schrijven?

Geef een reactie

