Zout op de frietjes?

“Zout op de frietjes?”
“Doe maar.” zei de verflenste dame.
Wat bakte ik toch graag frieten. Mijn nering begon naam en faam te krijgen tot in de wijde omtrek. Het enige wat nog ontbrak was dat er bussen zouden ingelegd worden op zondag. Bij wijze van verering. Het hoeft niet altijd een gipsen beeld te zijn die massa’s op de been brengt dacht ik grinnikend.
Stevig sloeg ik de mand tegen de rand van het bakgat om het overtollige vet uit de gebakken aardappelen te slaan.
“Een bakje of een puntzak?”
“Een puntzak, dat doet mij denken aan mijn jeugd!” antwoordde de verflenste.
Wat zeldzaam is is gegeerd. Een puntzak is onhandig en je eindigt tot aan de ellebogen besmeerd met vet en mayonnaise, en toch vindt iedereen het plezant. Soms krijgt men kop noch staart aan de mens.
Ze nam de frieten aan en overhandigde mij een hoop munten. Pasgeld.
De volgende hongerige stond reeds te likkebaarden.
“Moet er zout op de frietjes?

Was getekend

6 Reacties to “Zout op de frietjes?”

  1. micheleeuw Says:

    De frietjes blijven langer warm in een puntzak, dacht ik.

  2. Margo Says:

    Doe mij ook maar een puntzak, met vettige ellebogen en al

  3. Menck Says:

    Gegarandeerd een puntzak! En geen zout voor mij, dank u.

  4. jackomorren Says:

    Lekker verhaaltje.

    Maar wat is verflenst? Uitgezakt en te dik op de heupen geworden soms?

  5. vandepotgerukte Says:

    @Micheleeuw,
    Ik ben nogal een rappe eter.

    @Margo & Menck,
    Komt eraan, voor Menck zonder zout zoals gevraagd.

    @Jackomorren,
    Dank. Verflenst is een Vlaams woord dat de slordigheid, onverzorgdheid van een iets ouder iemand uitdrukt.

    Was getekend

  6. zeezicht Says:

    Natuurlijk, een puntzak is nostalgie!

Geef een reactie

