De lotto

“Mijn patatten zelf planten!” schiet het door mij heen terwijl ik los uit de pols geroutineerd een geschild exemplaar in de emmer water mik. “Dat ware nog eens een primeur. Ik zie de krantenkoppen reeds voor mij: Frituur serveert frieten van zelfgekweekte aardappelen!”
Niemand zit daar op te wachten. Maar anderzijds zit iemand ooit ergens op te wachten? Het kleine veldje achter mijn frituurcontainer zou wel kunnen dienen voor dit plan. Rondleidingen zouden kunnen gegeven worden. Versnaperingen zou ik kunnen aanbieden. Een stukje frikadel hier, een bitterballetje daar. Elke dag zou ik een loterij kunnen organiseren. De winnaar zou zelf twee aardappelen uit de grond mogen sleuren en die zou ik dan op meesterlijke wijze kunnen bereiden. Met mijn vers geslepen Sölingen mes zou ik met kunstige bewegingen de jas van de knol verwijderen, met een danspasje richting mijn bakgaten de temperatuur van het vet nagaan. Het aan repen snijden van de aardappelen zou vingervlug gebeuren. De hakgeluidjes zouden de getuigen zijn van mijn superieuriteit inzake frieten snijden. Alles is techniek. Terwijl de voorgebakken frieten even op adem komen draag ik een tekst op over Columbus. Hoe hij domweg die knol wel lekker vond en niet kon bevroeden wat hij teweeg zou brengen door er een paar mee te grissen op zijn terugweg. Met een halfoog houd ik de afkoelende frieten in het oog. Als de juiste seconde aanbreekt, dat ene ideale moment om de frieten terug aan het vet toe te vertrouwen zou ik mijn verhaal afmakend de frieten met een zwierige beweging de pot ingooien.
“Moet er zout op de frietjes” Declamerend richting de gelukkige winnaar.

Was getekend

5 Reacties to “De lotto”

  1. zapnimf Says:

    Als dat geen geweldig idee is!

  2. Drs. Johan Arendt Happolati Says:

    Wat een onverwacht logje, Heer Van de Pot.
    Ik wist niet dat U in uw dromen frietenbakker was. Waar houdt dat kraam van U zich schuil? Dan kom ik wel even een bakje proeven.
    Overigens zult U met graagte vernemen dat ikzelf inderdaad aardappelen ‘kweek’. In mijn eigenste moestuin. Jawel! Ik mag doodvallen als het niet waar is. En dit jaar is de oogst trouwens geweldig goed gelukt: allemaal dikke, lekkere knollen.
    Tuinbonen kweek ik ook: altijd raak. In de grond stoppen en wachten tot ze klaar zijn. Niks aan.
    En tomaten natuurlijk. Dat is hachelijk. Een mens weet nooit of het lukt of niet.
    Ik hou er maar mede op, want eigenlijk ging het hier niet over patatten, maar over frieten en hoe men deze tovert.
    Met vriendelijke groeten,
    De Drs.

  3. Margo Says:

    Neen, dank u, ik eet zoutloos. Frietjes met zelfgekweekte patatten: wat houd de frietenbakkers tegen?

  4. vandepotgerukte Says:

    @Zapnimf,
    Ik heb alleen maar geweldige ideeën, maar ik voer er meestal geen bal met uit.

    @Drs Johan Arendt Happolati,
    Het is een stuk uit een halfafgewerkt boek dat hier ligt. Mocht U willen proeflezen kan U het ten allen tijde in uwe virtuele bus krijgen.

    @Margo,
    Land, beste Margo, land.

    Was getekend

  5. Drs. Johan Arendt Happolati Says:

    Heer Van de Pot,
    Stuur het maar eens door. Ik ben er zeker van dat een buitenstaander (ikke dus) er enkele onbelangrijke fouten uithaalt. Mijn vrouw en echtgenote zegt altijd, “Johan,” zegt ze “vooraleer dat ge een tekst wereldkundig maakt, moet ge die altijd eens door een buitenstaander laten lezen; ge weet nooit welke merkwaardige onduidelijkheden diene mens er uithaalt.” Ik denk dat zij gelijk heeft. Wat wijzelf schrijven, is voor óns natuurlijk altijd hartstikke duidelijk, maar meheer publiek fronst soms wel eens de wenkbrauwen, dat is een feit dat zeker is.
    (1) Ik ben niet van plan kosten aan te rekenen en…
    (2) ik ben zeker niet van plan uw tekst te ‘stelen’; ge ziet dat van hier! Dat is het verste van mijn gedachten!
    Met vriendelijke groeten,
    Uw Drs.
    P.S. Hiero naar doorsturen => drs@punt.nl

Geef een reactie

