Werkmens

Hij heeft door dat ik hem zit te bekijken. De enige hoop hoop die hij koestert is dat hij een muntstuk toegeworpen krijgt. Het resultaat van zijn amputatie, zijnde een stomp, is zijn uitgestalde koopwaar.

Een karton onder zijn kont moet het lange zitten draagbaarder maken. Tsja, iedereen heeft een minumum comfort nodig op zijn werkplek. Nippend van het bier blijf ik hem onbeschaamd opnemen. Bijna vraag ik hem naar zijn verleden. Waarom zou ik? Het zoveelste rampscenario van een leven waar nooit om gevraagd is. De stront en de zeik zijn allemaal eender, alleen de kleur en de geur variëren. Ik merk dat de zon verschoven is en mijn pint de schaduw van het terrastafeltje achter zich gelaten heeft. De tijd gaat snel, gebruik hem wel!
Twee oudere dames slenteren voorbij, een zweem van medelijden en afschuw licht op in hun oude ogen. Ongetwijfeld moeten die ogen veel misére aanschouwd hebben en toch hoor ik er eentje zeggen: “In het leven krijg je wat je verdient.” Het licht dooft en maakt plaats voor de doffe schaduw van de onverschilligheid.

Was getekend

8 Reacties to “Werkmens”

  1. micheleeuw Says:

    Prachtig geschreven ! En, heb je gegeven ? Ik geef zelden in zo’n situatie.

  2. Laurent Says:

    Dat doet me denken aan de Amerikaanse mentaliteit. Iemand die problemen heeft, heeft het uiteindelijk altijd aan zichzelf te wijten, waardoor de waarnemer er zich geen zorgen over hoeft te maken. Dat leeft makkelijk zolang het jezelf goed gaat.

    Maar het verschil is dat veel Amerikanen die mentaliteit al van jongs af aan hebben, niet alleen op hoge leeftijd, als je teveel gezien hebt. Zoals misschien deze dames.

    Maar mooi beschreven.

  3. Drs. Johan Arendt Happolati Says:

    Heer Van de Pot,
    Die oudere dame had ongelijk: in het leven krijg je niet wat je verdient. Of het zou moeten zijn dat je in dit leven krijgt wat je in een vorig leven hebt verdient, maar daar geloof ik ook niet in.
    Met vriendelijke groeten,
    De Drs.

  4. Margo Says:

    Onverschilligheid is de duivel van de hedendaagsheid

  5. vandepotgerukte Says:

    @Micheleeuw,
    Bedankt. Ik heb gegeven.

    @Laurent,
    Niet alleen de Amerikanen. Bedankt voor het compliment.

    @Drs. Johan Arendt Happolati,
    Blij van U te horen.
    Uw redenering verwoordt mijn mening.

    @Margo,
    Als ik mezelf keihard op de rooster leg zondig ik ook, om in Bijbelse termen te blijven.

    Was getekend

  6. Drs. Johan Arendt Happolati Says:

    Heer Van de Pot,
    Hebt U er op gelet dat ik een dt-fout heb gemaakt (hebt verdient)? Het blijft worstelen met die dt-spelling, niet? Wat denkt U?
    Met vriendelijke groeten,
    😉
    De Drs.

  7. Angela Says:

    Als mij iets overkomt, komt onverhoeds de vraag (Gods, nee ik geloof niet) naar boven: “And how are you going to handle this?” Dat heeft weinig te maken met verdiensten, ik weet het, maar toch, toch… 🙂

  8. vandepotgerukte Says:

    @Drs. Johan Arendt Happolati,
    Het is inderdaad worstelen, maar voor iemand met een dt in zijn naam zou dat toch geen probleem mogen zijn.

    @Angela,
    Wat ik altijd doe, zonder nadenken, is op mijn gevoel afgaan. Niet altijd de verstandigste actie maar wel de eerlijkste.

    Was getekend

Geef een reactie

