Werkmens (2)

Zou hij de commentaar van die twee zelfingenomen taarten gehoord hebben vraag ik me af. Misschien hoorde hij hem wel maar snapte hij het gezegde niet. Het zou zo maar eens een ex-Bosnische soldaat kunnen zijn die om een nachtelijke loosbeurt tot een goed einde te brengen uit zijn tent kroop en met zijn lompe poten op een mijn trapte. En door de band spreken Bosniërs geen Catalaans heb ik me laten wijsmaken. Dan zouden die wijven natuurlijk wel gelijk hebben: “Hij is er toch maar mooi zelf gaan opstaan, op dat stuk uitelkaar spattend schroot.

Hij neemt zijn stomp ter hand en schikt hem zodanig dat de etalage van zijn ellende toch iets meer tot zijn recht komt. Bijna zeg ik hem dat een beetje ketchup een dramatischer effect kan tevoorschijn toveren. Waarom zou hij niet? Het voorbijstappend crapuul heeft ongetwijfeld veel minder scrupules in de aanbieding dan hij.

“Aha de kelner!” denk ik vergenoegd als ik de kerel die van deze knijp zijn maandelijkse loonstrook met bijbehorende centen toegeschovenkrijgt zie langskomen.
“Nog een pintje alstulieft” roep ik hem zachtjes toe. Hoe ik zacht roep is voor mij ook een raadsel, toch lukt het mij telkens weer.
De stomp zijn ogen draaien in mijn richting. Het hoofd blijft bewegingloos.
“En geef die mens daar ook iets” zeg ik met een knik in de richting van de Bosniër.
De kelner bekijkt mij alsof hij het ziet bliksemen in Parijs.
“Dat zal niet gaan meneer. Ik kan onmogelijk aan die zwerver iets serveren.” zegt hij duidelijk verlegen met de situatie. “Dat moet U niet doen meneer,” fluistert hij zachtjes “Eén bende profiteurs”.
De een legt zijn aan gort geknalde been te koop, de ander zijn simpele ziel. De supermarkt van de straat heeft heel wat te bieden.

Was getekend

4 Reacties to “Werkmens (2)”

  1. jackomorren Says:

    Prachtig die laatste 2 regels. En dan die aanloop daar naar toe…

    Mooi hoor.

    Lang leve de vooroordelen!

  2. tijdtussendoor Says:

    Attent van je… maar wat ik me afvraag, heeft hij zijn pint gehad?

  3. bram Says:

    Schrijnend.

  4. vandepotgerukte Says:

    @Jackomorren,
    Bedankt voor de loftuiting.

    @Tijdtussendoor,
    uiteindelijk niet, dat leest U morgen dan weer.

    @Bram,
    Inderdaad.

    Was getekend

Geef een reactie

