Commentaar op een halfuitgelezen boek

De postvrouw glimlacht. Mocht het een kreng zijn zou ik denken dat ze mijn aanslagbiljet opengestoomd heeft en tot haar vreugde ontdekte dat ik duizenden Euros aan belastingen moet ophoesten. Maar het is geen kreng. Goed nieuws.
Ik weet wat ze brengt. Maar tot ze mij het pakje zal overhandigen, er mij van zal vergewissen dat wat ik weet ook daadwerkelijk het gewetene is, blijf ik in spanning haar nadering afwachten.

Het is geen mooie vrouw. Eentje van de hoop. Haar hart daarentegen vertoont wel tekenen van schoonheid. Daags tevoren had ik haar een jenever aangeboden met de vraag of ze voorzichtig wilde omspringen met een pakje dat ik verwachtte. Zoals alleen een volleerde, ervaren postbode dat kan, kapte ze de jenever naar binnen. Op voorwaarde dat ze nog een jenever kreeg beloofde ze mij te doen wat ik haar vroeg.

Nu was het er. Dat kon niet anders. Terwijl ze rommelt in haar draagtas op zoek naar mijn verwachting zie ik dat ze hoognodig haar nekhaartjes moet maaien. Dat staat niet.
“Hier heb ik het!”
Ongeduldig vraag ik haar of ze een jenever wil. Die wil ze. Gelukkig drinkt ze snel. Ik wil alleen zijn en snel het pakje openen. Het is een speciaal pakje, eigenlijk is het een dikke enveloppe. Ondanks ik weet wat erin zit weet ik niets.
Het is een boek, zolang dat niet gelezen is ken ik de verpakking maar niet de inhoud. Ze vertrekt. Oef. Voorzichtig scheur ik de enveloppe open en haal het werkje eruit. De enveloppe bewaar ik. Handgeschreven adressen door opgehemelde debutanten zouden in de toekomst nog iets waard kunnen zijn.

Het zou een goed boek moeten zijn volgens kenners. Maar kenners schrijven zelf geen boeken, dus ben ik altijd op mijn hoede voor wat ze verkondigen. Op de achterflap lees ik dat het hoofdpersonage een “achteloos opscheppertje” is. Hoe kan ik beter beginnen aan dit boek dan er met naar mijn tot leeszaal omgedoopte knijp te trekken. Op het voorblad staat een boodschap. Daar kan ik mee thuiskomen en opscheppen.

Na mijn pint en het eerbiedige ontzag van mijn barvrouw ontvangen te hebben, niet iedereen heeft een boek met een opdracht, en al helemaal niet persoonlijk door de schrijver opgestuurd, begin ik te lezen.

Het is een hatelijk boek voor iemand die zelf pretendeert een boekje op de markt te gooien. Het is goed geschreven en passage na passage wind ik me meer en meer op. De gedachte bekruipt mij dat ik even getalenteerd ben als Dries, niet veel. Ik wil Dries niet zijn. Mischien kan ik alleen maar verspringen en anderen bewonderen
Het gewrochtene lijkt wel een puzzel, een warboel van stukjes, maar elk stukje valt telkens weer netjes op zijn plaats zonder dat je het zelf merkt.

Mocht U willen weten over welk boek het gaat mag U het altijd vragen. De gisse volgers van mijn blog weten het ongetwijfeld.

Vergeet ook de Dutch Bloggies niet. Bij literatuur kan U nog altijd mijn url invullen en mij naar ongekende hoogtes katapulteren. Bij 1001 liefdes kan U dan weer een liefdesgedicht lezen als U niet te lui bent om naar de v van Van De Pot Gerukt te surfen en aldaar commentaar geven.

Was getekend

11 Reacties to “Commentaar op een halfuitgelezen boek”

  1. Deftige Dame Nel Says:

    En heeft u ooit de ronde van Frankrijk voor min twaalfjarigen gewonnen, mijnheer Vandepot?

  2. mescaline Says:

    Beste VandeP,

    Heel kortweg en zonder venijn gedacht en gezegd: je aspiraties in de literatuur… ik weet het niet. Maar aan jue levenskunst en leeskunst mankeert niets !

    v.g.
    mesc

  3. aanwieditleest Says:

    Heb je wel eens een boek geschreven dan? Of ben je d’r aan eentje bezig?
    (ik raak je trouwens af en toe wel halverwege je stukje kwijt, maar misschien is dat mijn spanningsboog?)

  4. vandepotgerukte Says:

    Deftige Dame Nel,
    Nooit heb ik aan uw gisheid getwijfeld. Mocht je het boek tegen het lijf lopen: kopen!

    Mescaline,
    U bent literair agent?

    aanwieditleest,
    Ik ben aan eentje bezig,
    Wat bedoel je met je spanningsboog? Dat je aandacht verslapt?

    Was getekend

  5. aanwieditleest Says:

    Met spanningsboog bedoel ik dat ik het concentratievermogen van een goudvis kan hebben, bij tijd en wijle, dus dat het ook daar aan kan liggen.

    Succes het Het Boek, ben benieuwd wat voor eentje. Al een uitgever?

  6. micheleeuw Says:

    Zo lees je eens een ander en merk dat je het ook kan. Goed zo ! Wist ik langer.

  7. Emma Says:

    Ik heb er zelfs een kus van de schrijver bij gekregen. Dus ik denk dat ik win.
    Daarentegen heb ik dan weer geen postbode die mijn jenever drinkt.

  8. Swaentje ;-) Says:

    nee, ik wil niet weten over welk boek het gaat.
    Maar dat vroeg je niet natuurlijk 😉

  9. Adelheid Says:

    Jij bent een man met een droom… Een publicatiedroom…

  10. jackomorren Says:

    Vdp:
    Live your dreams
    don’t dream your life !!

  11. vandepotgerukte Says:

    @aanwieditleest,
    Neen nog geen uitgever.

    @Micheleeuw,
    Bedankt!

    @Emma,
    Tsja, jij bent natuurlijk een vrouw.

    @Swaentje,
    Ok, ik respecteer uw verlangen.

    @Adelheid,
    Klopt!

    @Jackomorren,
    Read the book.

    Was getekend

Geef een reactie

