Roken op karakter

De ochtendstond heeft goud in de mond! plachtte mijn oudeheer opgewekt te moeten roepen in de morgen. Alhoewel die ochtend meer naar stront dan naar goud smaakt. Niet dat ik een van beide ooit tot mij genomen heb.
Die smaak heeft ongetwijfeld te maken met het regelmatige alcoholverbruik en nog regelmatigere sigarettenconsumptie.

Bij het opsteken van de eerste sigaret ’s ochtends is die smaak dan uniek. Onevenaarbaar. De kunst is het meteen te doen. Geen koffie, glas water of ander vocht tot U nemen. Keihard zijn, gaan met die sigaret. Het komt allemaal neer op karakter. Eenmaal de sigaret geconsumeerd hoest ik een minuutje of vijf de fluimen en de slijmen op. Oef, nu kan ik ademenen. Om de toegebrachte schade te beperken drink ik meteen een halve liter melk recht uit het Tetrabrik. Ik ben ecologisch. Denk er maar eens over na hoeveel zeep, water en sponsjes er gebruikt worden om de gebruikte glazen bacterievrij en proper te krijgen. Klinkt mooi als excuus, want eerlijk gezegd maakt het mij niets uit hoeveel sponzen U verbruikt. Zolang ik de glazen maar niet hoef te wassen is het al lang goed.

Voor diegenen die het menen goed te moeten menen met mijn gezondheid: Ik weet het, het is niet gezond. Maar U moet wel toegeven dat alles wat clandestien is, is veel spannender. En roken is bijna overal verboden.

Dus U ziet beste niet-roker, U weet niet wat U mist. U hebt geen karakter!

Was getekend

16 Reacties to “Roken op karakter”

  1. anne Says:

    Stoer!
    U durft tenminste de dood recht in de ogen te kijken *kuch kuch kuch*

  2. Simonatoetje Says:

    En wanneer men af en toe een sigaretje opsteekt, heeft men dan een half karakter? Of juist nog minder karakter?

  3. tijdtussendoor Says:

    Arme Maria op diezelfde vroege morgen 😉

  4. gewebkijk Says:

    zucht ik geef het toe, na een uitstekende start
    (officieel op m’n vijftiende, officieus al wat eerder)
    ik heb het niet gered, voor u staat een slappe zak;

    ”ik ben gestopt met roken”

  5. den moat Says:

    Diene comentoar van “tijdtussedoor” es goe. Arme Maria, o hiere da schoapeke, zuu moete opstoan indiene ruuk.
    kgeluuve dan ze nie goe verstoan oe da ta ginter op euwen birg an toe goat, tes doar soms mier nen ruukconcour van wie goat ter ier iest pleuje mee da smuure.En moar zoage tege malkander over wie da die loatste sigrette vant pakske opgedoempt he, veural omda die loatse flokke in een pakske zat da eigenleik nie van den andere woas.
    En over die briques homme moar nie beginne, ge meugt als rokende bezoeker coentent zijn als ge hjet erf verloat mee euwen brique in euwen eigen zak en da tei nie in den euwen es verdwene.

    Maria da schoapeke.Ei ge zoeter coempasse mee gein.

  6. Laurent Says:

    Die laatste reactie moest ik halfluid, en dan op zo’n Vlaams-verongelijkte toon, voor mezelf voorlezen en dan wordt het wel begrijpelijk.

  7. FrankiePebbles Says:

    Ik kom even meedelen dat ik van u houd, Van de Pot. Niet om het een of ander, het is puur in het algemeen dat dit in mij opkwam, dus dan maar onder uw laatstgeschreven stukje, en ´t is ook verre van romantisch, veeleer in het algemeen houd ik nu eenmaal van u. Zomaar. Einde eerlijkheidsoffensief. En de groeten.

  8. FrankiePebbles Says:

    … en dat ik een raar wijf ben, dat neem ik zelfs nog op de koop toe. Kunnu nagaan.

  9. Margo Says:

    Gerookt vlees houdt langer.

  10. vandepotgerukte Says:

    @Anne,
    Ik kijk hem in de ogen en zie dat hij voorlopig nog niet wenkt.

    @Simonatoetje,
    Dan beschikt U over karakter en inteligentie, iets wat ik niet kan zeggen. Ik rook belachelijk veel.

    @Tijdtussendoor,
    Maria rookt ook, zij het met iets minder karakter. Ze drinkt eerst een koffie.

    @Gewebkijk,
    Uw lichaam is U ongetwijfeld dankbaar, maar zoals U terecht opmerkt: Slappe zak.

    @Moat,
    ge moet gij ier nie alles uit de doeke doen wat dadde er op mijne berg gebeurt. Ke wel moete lache mee dat loatste sigretje. Doarbij, ge woar gij vroeger uuk nie veel beter. In de sanderjee van den otto de tuutjes opsmuure kost uuk al ne keer gebeure.

    @Laurent,
    Na uw reactie gelezen te hebben heb ik hetzelfde gedaan. Ik moet toegeven het klinkt nog beter dan ik dacht.

    @FrankiePebbles,
    Mijn sigaret viel zowaar uit mijn snuit pardoes op het klavier alwaar het ding de letter F schroeide. Is dit een teken, dacht ik verbaasd de F van Frankie. U hebt mijn hart geraakt, raar wijf. Op dezelfde manier als U, niet romantisch maar wel als persoon.

    @Margo,
    Maar dat vlees is bedoeld voor consumptie. Ik vermoed dat ik niet op een feestdis beland na mijn heengaan.

    Was getekend

  11. jackomorren Says:

    Heer VdP, wij hebben minimaal één ding gemeen: wij hebben geen hekel aan afwassen maar wel aan vaatwerk!

    Ik ben zo’n slappe zak zonder karakter. En ik had nog wel zo graag ’s ochtends vroeg lekker de fluimen in een potje willen kwatten. Heb ik weer.

  12. Lin Says:

    De asbak was je zeker ook niet af?

  13. vandepotgerukte Says:

    @Lin,
    Ik gebruik de lege tetrabrikken melk als asbak.

    Was getekend

  14. Lin Says:

    Heel goed! Op die manier ben je, milieutechnisch gezien dan, ook nog eens verantwoord bezig.

  15. Laleña Says:

    Maar we hebben een reden om te blijven roken: we zijn niet zo gek op de ziekte van Parkinson, noch op die van Alzheimer.

  16. De gedachte « Wie schrijft, krijgt kramp in zijn poten Says:

    […] niet zo lang geleden meende ik dat een roker een mens met karakter was. Mijn labiele karakter geeft mij alle vrijheid om te veranderen van mening. Wel, ik ben niet […]

Geef een reactie

