Mijn moerstaal

Twee dingen mijd ik ten allen tijde. Kiekjes en Engels woorden. Niet zo als ik om een of andere reden Engels moet spreken. Dan gebruik ik uitsluitend Engelse woorden. Niet zo als ik vakantiekiekjes moet bekijken bij iemand die zijn geluk niet opkan dat hij toch maar, soms met veel moeite, op een exotische bestemming geraakt is. De bewijzen zullen en moeten door zoveel mogelijk slachtoffers bekeken worden. Ik ben geen onmens, dus slaak ik opgewonden kreetjes en laat mij op de gepaste momenten met een blik van ongeloof een “Nietwaar!” ontvallen.

Nu, op mijn blog, schrijf ik in het Nederlands. Dus Engels moet hier wegblijven. Aangezien ik schrijf hebben kiekjes hier ook niets te zoeken. Onlangs viel ik op het woord “display” in een in het Nederlands geschreven tekst. Het ging hier om een rekje waar gratis krantjes ingelegd worden die door argeloze voorbijgangers kunnen meegegrist worden. Een rekje, of in geval van een uit de kluiten gewassen exemplaar, rek.

Wat is er mis met Nederlandse woorden, vraag ik mij dan af? Sommige zijn bereidt om op de Walen hun snuit te gaan kloppen ter verdediging van taal en landsgrens.
“Fuck you”, Kill them all” “Hands up”. Als we ooit op kruistocht gaan zullen die arme Walen denken dat Churchill uit zijn as verrezen is en hij België overrompelt.
Ken toch uw moerstaal, en verloochen ze niet.

Was getekend

14 Reacties to “Mijn moerstaal”

  1. gewebkijk Says:

    chill baby… 🙂

  2. jackomorren Says:

    Tja, in principe heeft u natuurlijk gelijk VdP. Maar soms bekt Engels gewoon zo lekker.

    Of de taal er door verziekt wordt met al die engelse woorden weet ik niet. Ik ben blij dat het geen duitse woorden zijn in ieder geval. Ik ken überhaubt maar één woord Duits.

  3. Margo Says:

    Aha, jij leest mijn blog! 🙂
    Wel, beste meneer Vandepot, to be honest, ik zwier er al eens graag een Engels woordje of zinnetje tussen als ik een blogpiece write. Het is nu eenmaal een ongelooflijk coole taal, die, zoals jackmorren ook al zegt, heel lekker bekt.
    Please forgive me mijn moertaalverloochening maar ik communiceer toevallig ook heelder days in het Engels, zowel aan the phone als per e-mail, want ik werk voor een Amerikaanse bedrijf, indeed. Niet dat dat een reden is maar kom, you know what I mean, I’m sure.
    Beetje stout van mijn misschien maar ik vind het nog net iets aangenamer om hier en daar een Engels woordje te lezen dan een paar flinke dt-fouten 😉

  4. jan Says:

    “om op de Walen hun snuit te gaan kloppen . . . .”?????? 🙂

  5. jack of hearts Says:

    Hollanders zijn veel slordiger dan Belgen als het gaat om Nederlands spreken, schrijven. Wij zijn achteloos over al dat Engels, de meesten van ons hebben het nauwelijks door. Loop maar eens door een willekeurige Nederlandse winkelstraat en neem foto’s van elk Engels woord dat je aantreft op gevels en ruiten en in etalages. Aan het eind van de straat is het rolletje vol. Sorry, de memory stick bedoel ik.

  6. vandepotgerukte Says:

    @Gewebkijk,
    I will, darling.

    @Jackomorren,
    Eigenlijk heb ik altijd gelijk vanuit mijn standpunt gezien.

    @Margo,
    The main spoken language on my mountain is English. When I met my wife, we only had one language in common: English. We went on communicating in the language of Shakespeare. Nevertheless nowadays we speak each others language, but we go on in English, out of use I suppose. I speak the whole day Spanish and Catalan to friends and the rest of my family over here. Is that a reason to mix my fantastic language with an other one? I don’t think so. Try at your job, just for fun, to put some fantastic Dutch or Flemisch dialect words in the texts you write daily to your American costumers. My point is that we are caracterless and very fashion minded. What my dt mistakes concerns, at least I recognize that it is a shame and I do not say or think it is amazing cool to make them.

    @Jan,
    De arme Waal werd in mijn betoog betrokken om mijn mening te verduidelijken. Laat mij duidelijk wezen: Ik heb niets tegen Walen.

    @Jack of hearts,
    Dat er invloeden zijn snap ik volledig, zeker als het gaat over computers. Het spijtige is dat niemand er nog de moeite voor neemt om zijn moerstaal te spreken. Wel het dialect verdedigen, hier in België dan, maar het doorspekken met Engels.

    Was getekend

  7. jackomorren Says:

    Heer VdP u heeft u punt gemaakt. En gescoord! Waarvan acte.

  8. Laurent Says:

    Bij Belgen valt mij vaak op dat ze erop staan Nederlandse, maar vooral ook Engelse woorden Frans uit te spreken, maar Franse woorden beslist op z’n Nederlands.

  9. vandepotgerukte Says:

    @Jackomorren,
    Ik sta paf. Weinige keren gebeurt het dat ik gelijk krijg. Klasse.

    @Laurent,
    Tsja, dat Frans in Blegië is inderdaad een ganse historie. Het lijkt alsof we nog altijd een minderwaardigheidscomplex hebben.

    Was getekend

  10. jackomorren Says:

    Ik weet wanneer ik moet stoppen… 😉

  11. Margo Says:

    I rest my case, u heeft gelijk. En ik ook.

  12. singajo Says:

    ja vdp, ik bezondig mij er ook aan, aan Engelse woorden -en uitspraken – en zelfs beeldjes op mijn blog. Who cares? Ik hou van mijn taal – maar verlies ze helaas een beetje door al dat singlish aan mijn oren en ook: i love english more and more… ’t heeft niets met karkterloosheid te maken, noch met modegevoeligheid! dank u.

  13. vandepotgerukte Says:

    @Singajo,
    Toch heb ik U nog maar zelden de twee zien door elkaar halen. Of Engels, Of Nederlands.

    Was getekend

  14. Aïda Says:

    ’t Is dat ik het hier kan schrijven, maar het stilaan ingeburgerde woord “kids” krijg ik niet over mijn lippen. Vreselijk.
    Wat is er mis met kindjes en kinderen?

Geef een reactie

