Carrousel

Zijn gemoedstoestanden deden denken aan een carrousel bediend door een dronken foorkramer. Snel optrekkend, plots afremmend. Vrolijke muziek die weerklonk in zijn hoofd, bruusk veranderend van toon naar een dodenmars. Een stonde later trok de carroussel alweer op gang, deze keer met lieflijke ballades.

Zijn omgeving werd er dol van. Wat zorgde voor een symbiose: iedereen dol. Behalve dat zijn dolheid een doel had, die van de omgeving niet. De capriolen die de in zijn hersenpan gehuisveste massa uitvoerde lieten hem toe al die verschillende stemmingen intens te beleven. Intenser dan zijn omgeving.

Mijnheer Doktoor noemde het een ziekte. Grootmoeder noemde het ” ’t Zot in zijn hoofd.”
Volgens de medicus zouden een paar snuifjes serotonine zoden aan de dijk zetten.
Hij weigerde. Het is mijn land, het zijn mijn weides, waar ik, en ik alleen toef. Als de gebroken dijken met hun binnenstormend water, bruut, met geweld, mij willen overvallen, laten tollen, soms ternauwernood aan de verdrinkingsdood ontsnappend, dan is dat mijn zaak. Als het in mijn kop wil stormen, dan zal het stormen.

Kust mijn kloten, riep hij, en tokkelde verder op zijn gitaar.

7 Reacties to “Carrousel”

  1. Irene Says:

    Mooi beschreven en ik herken dat wel 🙂

  2. Louise Says:

    Ik deed je een Award cadeau. Kom maar kijken op http://www.bloggen.be/lettersoep1965

  3. aanwieditleest Says:

    da’s best mooi!

  4. vandepotgerukte Says:

    @Irene en aanwieditleest,
    Dank U!

    @Louise,
    Het knabbelen over deze award is begonnen, nu alleen nog op papier krijgen.

    Was getekend

  5. Ingrid Says:

    Ik lees je blog al een tijdje..wat grappig is dat we deze week een themaweek “Barbie” hebben op eigenwijsjes.net maar dat jij toch echt de meest briljante foto van Barbie in je header hebt staan…super!!

  6. karin r. Says:

    ik kijk meer naar sommige woorden zoals ‘toef’ en ‘zot’. Belgisch in Spanje?

    Manisch?

  7. vandepotgerukte Says:

    @Ingrid,
    Mijn Barbie Rocks!

    @Karin r.
    Toeven vind ik algemeen Nederlands, zot is inderdaad Vlaams getint. Manisch?!?! Moi?!?!

    Was getekend

Geef een reactie

