Libris prijs

De buit is binnen, of het verdiend is weet ik niet. De andere kandidaten hun inzending heb ik niet kunnen lezen. De winnaar zijn inzending is wel aan mijn netvlies voorbijgegaan. En eerlijkheidshalve moet ik toegeven dat het een niet alledaags boekje is.

Hugo Claus kan zich een keertje lekker schurken aan het kofferdeksel en met een tevreden grom verder dutten. Hij heeft een opvolger die deze prijs mag innen.

Geen woord conversatie komt in het schrijfsel voor. Chapeau. Je moet het maar doen. In 186 bladzijden de geschiedenis van de mensheid neerknallen. En dan is er toch nog altijd een zielige ziel die ergens een detail ontdekt dat geschiedkundig klopt als het hart van een Claus, niet dus.

Beste zielige ziel. Het is een literair druksel, geen geschiedkundig naslagwerk.
Sommige antieke wagens zijn pareltjes, men zou natuurlijk een diepe minachtende zucht kunnen slaken en gewichtig declameren: “Aerodynamisch lijkt dit nergens op!”
Maar daar gaat het ganse rapen schijten niet over, beste zielige. Het gaat over schoonheid, stijl en humor. En laat het werkje daar nu net van overlopen.

Was getekend

14 Reacties to “Libris prijs”

  1. mier Says:

    Die Libris prijs zal toch nooit de jouwe worden, als je dt-fouten maakt…

  2. vandepotgerukte Says:

    @Mier,
    Ik weet het, ik weet het. Het luie varken in mij slaagt er steeds in dit euvel in al zijn grootsheid te laten schitteren.

    Was getekend

  3. Drs. Johan Arendt Happolati Says:

    Heer Van de Pot,
    Over dt-fouten zullen we het hier nu maar niet meer hebben… Alhoewel het natuurlijk een grof schadaal is wat U nu weer uitspookt…
    Mevrouw Mier heeft hier ondertussen wel gelijk: eigenlijk kan het niet (doch dit uiteraard geheel terzijde…)
    Ik heb het boek ook gelezen, en ik bleef met gemengde gevoelens achter. Is het een boek dat een prijs verdient?
    Ik weet het niet.
    Wereldschokkend is het in elk geval allemaal niet.
    Met vriendendelijke groeten,
    Uw Drs.

  4. vandepotgerukte Says:

    @Allen,
    De dt fout zat in hem verdiend, die ik met een t had geschreven. Eerlijk is eerlijk.

    @Drs. Johan Arendt Happolati,
    Of hij de beste was liet ik sowieso in het midden aangezien ik de rest niet gelezen heb. Toch vind ik het boekje apart.

    Was getekend

  5. Annemie Says:

    Na het lezen van de gemengde reacties moet ik dat boekje toch eens ter hand nemen! Het ligt hier nu toch al zo lang te wachten… Verhulst kan wel degelijk schrijven; ooit eens ‘Mevrouw Verona daalt de heuvel af’ gelezen? Prachtige Nederlands taal… en poëtisch!
    Wat dt-fouten betreft zit ik al gauw op mijn paard als ik er ergens een zie maar ik weet uit ervaring dat die zo gemakkelijk gemaakt worden vooral als je iets vlug uit je pen/klavier wil toveren… Ik kan het edoch niet verdragen als het in kranten, reclames, uitnodigingen etc. voorkomt – evenmin als andere spellingsfouten!
    Groeten uit het winderige en kurkdroge West-Vlaanderen – de groententuin heeft er geen deugd van!

  6. Louise Says:

    dat nodigt wel uit tot lezen … al die reacties. Goed voor de drukoplagen zo’n prijs. Dat zal toch niet de bedoeling geweest zijn?

  7. mier Says:

    @ Drs. Happolati
    Waarom denkt U zich aan een Mevrouw te adresseren?

  8. Drs. Johan Arendt Happolati Says:

    Euh… Ik associeerde een mier met een mevrouw…
    Toch?
    Waarvoor excuus,
    De Drs.

  9. Drs. Johan Arendt Happolati Says:

    Juffrouw Mier?
    Van De Fabeltjeskrant?
    Neen?

    Schalkse groeten,
    De Drs.

  10. deftige dame nel Says:

    Leuk staaltje genderstereotypering van mevrouw/mijnheer mier en Drs. Johan Arendt Happolati. Had u een krekel geweest men had u zeker met mijnheer aangesproken.

  11. vandepotgerukte Says:

    @Annemie,
    Terwijl ik de dt regel in mijn suffe kop stamp kan U het boekje lezen. Het is een leuk schrijfsel.

    @Louise,
    Als ik Verhulst lees rijst bij mij het vermoeden dat hij weinig denkt aan de oplagen en vrij veel bezig is met zijn nering, schrijven namelijk.

    @Meneer de Uil en juffrouw Mier
    Nog veel plezier!

    Was getekend

  12. juffrouw mier Says:

    U had gelijk, ik ben inderdaad van het vrouwelijk soort.
    Maar U mag juffrouw zeggen hoor.

    gegroet!

  13. Margo Says:

    Het is niet omdat de Librisprijswinnaar is opgegroeid in mijnen hof, maar zijn gratis exemplaar bij den Humo en tevens opvolger van De spijtigheid der zaken” (http://margogogo.wordpress.com/2008/08/29/de-spijtigheid-der-zaken/) is ook alweer een vlotlezend geschrijfsel, dat ben ik eens met iedereen die dat ook vindt.

    Voor de meeste van uw -dt-twijfels: gebruik het truukje die ons allen ooit werd aangeleerd.

  14. clara Says:

    Het is spijtig dat hij de prijs wint met een boek dat verre van zijn beste is. Mij ging ’t na een tijdje wat vervelen. Maar dat hij er werk van gemaakt heeft, hoeft geen betoog.

Plaats een reactie